“We gebruiken geen algoritmes en we willen je big data niet”, met deze insteek wil de nieuwe app Vero zich onderscheiden van Facebook, Instagram en co.

Social media app  Vero wist de afgelopen weken heel wat buzz te creëren. De app biedt gebruikers een platform waar ze foto’s en video’s maar ook films, muziek, boeken en plaatsen kunnen delen met hun volgers. Ook chatten behoort tot de mogelijkheden. Klinkt als het beste van The Big Four – Facebook, Instagram, Snapchat en Twitter – gecombineerd, maar Vero pakt uit met nog een extra troef. Eentje die heel wat mensen wel zullen weten te appreciëren.

Geen reclame of algoritmes

Wil je op Vero een post delen, dan heb je volledige controle over wie je laatste taartkiekje te zien krijgt. De app stelt je namelijk de vraag of je dit met goede vrienden, vrienden, kennissen of volgers wil delen. Bovendien vallen er geen algoritmes te bespeuren, dus je feed verloopt chronologisch. Ook advertenties zal je niet op Vero zien verschijnen want de app wil een ‘relationship first’ sociaal netwerk zijn. Waar Vero dan zijn geld zal halen? Momenteel is de app nog gratis, maar wanneer de kaap van één miljoen gebruikers overschreden is, zou de app betalend worden.

Maar is het nu de moeite om yet another social media app te downloaden? Wij zijn – voorzichtig – fan. De grotere privacy en het ontbreken van algoritmes en reclame zijn op z’n zachtst gezegd verfrissend – we’re looking at you IG. Ook heel wat influencers en celebrity’s sprongen al op de kar. Maar het verleden leert ons hoe grillig de populariteit van social media kan zijn – Ello anyone? Zo verloor Snapchat vorige week nog zomaar eventjes 1,3 miljard dollar door een enkele tweet van ons aller Kylie Jenner.

Blijf je toch hardcore Instagram? Lees dan zeker hoe je handige poseertrucjes achter perfecte Instagram-lijven onder de knie krijgt. Ben je eerder een foodie? Zo word je een expert in foodfotografie.