Ze huilt ongegeneerd front row, smokkelt sterk geurende zakjes chips binnen op modeshows, verkondigt haar obsessie voor The Bachelor overal waar ze komt en maakte van rommelige shoefies op de achterbank van een taxi haar signature #evachenpose. Maak kennis met Eva Chen: streetstyle ster, zelfverklaarde “hysterical sock mom”, Instagrams allereerste Fashion Director én de vrouw die wereldwijd als de digitale tegenhanger van Anna Wintour wordt beschouwd. We zien die laatste niet meteen make-uploze selfies van haar autozieke gelaat posten tussen twee shows, maar zo gaat dat er anno 2018 nu eenmaal aan toe. Of hoe social media alle codes van de ooit zo elitaire modewereld op hun kop hebben gezet.
Een ontmoeting met Eva Chen regelen, blijkt belachelijk gemakkelijk en ontzettend ingewikkeld tegelijk. “Of ik bij haar op de thee mag?” probeer ik hoopvol in een persoonlijk bericht aan Instagrams leading lady, waarop ik binnen de vijf minuten “ja natuurlijk, hartje emoji, smiley emoji, vuurwerk emoji,” binnenkrijg. Biep biep. Minder vlot is dan weer de kafkaiaanse route richting onze babbel, een kruistocht langs de verschillende departementen van Instagram, langs assistenten en de stagiaires van de assistenten van de assistenten. De omvang van het bedrijf wordt me pijnlijk duidelijk naarmate mijn mailverkeer titanische proporties aanneemt, maar uiteindelijk eindigen we dan toch op de bank van het statige George V hotel in Parijs, haar hoofdkwartier tijdens de modeweek. Van Chen zelf valt er geen spoor te bekennen –ze zit vast in een vergadering, zo laat assistent-van-assistent me weten. Een snelle blik op haar Insta Stories leert me dan weer dat ze een kilometer verderop in een ander Parijs paleis zit te dollen met Gigi Hadid –ze proberen een deelneemster van de Amerikaanse Bachelor zo ver te krijgen hun vriendschapsverzoeken te aanvaarden op Instagram. “Dat was een intense vergadering,” legt ze met een onschuldige blik in de ogen uit wanneer ze dan eindelijk toch in de zetel naast me neerploft. Je zou kwaad willen worden en haar een overdosis diva-allures verwijten, maar het is onmogelijk ruzie te zoeken met de vrolijke Chen. “Laten we onze tijd nemen,” klinkt het en daarmee breekt ze al meteen met dé fashion week traditie van altijd gehaast, bedrukt en gestresseerd te zijn. Bang!
Nochtans heeft deze speelvogel er wel degelijk een bloedserieuze carrière op zitten. Tien jaar lang beklom de protégé van Anna Wintour de Amerikaanse medialadder met een opmerkelijke behendigheid. Ze werkte zich op in de rangen van Harper’s Bazaar, Elle US, Teen Vogue en Lucky Magazine. Bij dat laatste haalde ze zelfs de post van hoofdredactrice, waardoor ze de jongste vrouw ooit werd die zo’n functie bekleedde, maar na een tijdje bleek het vuur van de klassieke media voor haar uitgeblust. Het is op dat moment dat Instagram kwam aankloppen en sindsdien mag ze zichzelf “director of fashion partnerships” noemen. Wat haar job dan precies inhoudt? “Ik help de fashion community –of dat nu modellen, designers, historische modehuizen, journalisten of influencers zijn- hun verhaal beter te brengen op Instagram. Ik bedenk strategieën, stel creatieve oplossingen voor en bekijk welke tools hen het leven gemakkelijker zouden maken. In die zin werk ik nog steeds een beetje als hoofdredacteur: ik leer de miljoenen contributors op Instagram betere content maken. Anderzijds vertaal ik de (technische) noden van de modewereld ook naar het bedrijf zelf: zo was ik degene die bij de lancering van Insta Stories hamerde op het belang van gezichtsfilters –modemensen willen nu eenmaal de juiste belichting … Het is mijn job me af te vragen hoe een designer of een model Instagram zou willen gebruiken en hoe we dat kunnen vergemakkelijken.” Is de mode-industrie dan zo belangrijk voor Instagram? Toch wel, als je beseft dat een goede 143 van de 800 miljoen maandelijkse bezoekers er hun beauty en fashion heil komen zoeken.