Er is er eentje jarig en dat wordt gevierd: het is exact 30 jaar geleden dat New Balance haar iconische 574 op de markt afvuurde en diens verjaardagskaarsjes gaan vandaag gepaard met een nieuwe release van de originele sneaker.

Geen heftige neonkleuren of glitter echter, de iconische schoen is tijdens haar dertigjarige bestaan altijd trouw gebleven aan haar tijdloze look. Een grijze muis, maar dan met heel wat karakter, of zoals ambassadeur Ish Art Hamou het in de campagne zo mooi verwoordt: “we hebben grijs meer dan ooit nodig omdat het leven ook niet zwart/wit is. Wees onafhankelijk, wees niet bang en laat je niet in een hokje drummen.” Om die boodschap kracht bij te zetten, riep New Balance donderdag 15 maart trouwens uit tot Own Grey Day en moedigt het label fans aan om hun beste grijze look te posten onder de hashtags #iconic574, #newbalance, #theindependents en #owngreyday.

Leuk feitje: toen de 574 in 1988 als hardloopschoen werd uitgebracht, communiceerde New Balance zeer weinig over het buitenbeentje. Het werd noch in de catalogus, noch in reclamecampagnes opgenomen, en toch kende het model een instant succes, juist omwille van die neutrale look. Door de jaren heen passeerde de sneaker op de tekentafel van menig sterren en gastontwerpers en werd het meer dan eens een andere invulling gegeven. Om deze verjaardag te vieren, besloot het designteam bij New Balance echter back to basic te gaan en het originele model in ere te herstellen. De grijze release is dan ook haast een exacte replica van de 1988 versie.