Weg met de Belgische bescheidenheid. De titel van ‘s werelds meest duurzame jeans komt op naam van het Antwerp-based label HNST, dat de eerste circulaire jeans lanceert. Zero greenwashing, 100% fairwear.
De Antwerpse ondernemer Tom Duhoux ontwikkelde samen met zijn designteam een radicaal businessplan om oude, afgedankte jeansbroeken een nieuw leven te geven. Na een succesvolle inzamelactie vorig jaar, is de eerste circulaire, low impact jeanscollectie nu ready to shop.
Clean jeans made in Belgium
Zesduizend afgedankte jeansbroeken vormen de basisgrondstof voor de cleane denimdoek die samengesteld is uit 56% gerecycleerde jeans, 23% biokatoen en 21% Tencel – een duurzaam en supersterk alternatief voor viscose. De broeken kregen binnenzakken van gerecycleerde witte T-shirts en herbruikbare schroefknopen – gezien bij Freitag. Het waterbesparende en klimaatpositieve productieproces maakt de cirkel rond. De CO2-uitstoot tenslotte wordt gecompenseerd met de aanplanting van bomen in ontwikkelingslanden in samenwerking met WeForest.
De eerste HNST-collectie bestaat uit acht modellen: een salopette en drie verschillende broeken voor vrouwen, een jeansvest en drie broeken voor mannen. Salopette 175 € en broek 145 €.