Straks draait Ocean’s 8, de langverwachte vrouwelijke remake van de heistklassieker, in de zalen. Niet alleen Cate Blanchett, Rihanna an Sandra Bullock kregen daarin een glansrol, ook het Franse juwelenhuis Cartier schittert, en dat doorheen de legendarische Toussaint ketting die Bullock en co willen stelen. De wat? Zoom op het negende hoofdpersonage…

Het huis Cartier werd in 1847 opgericht en sindsdien voorzagen stamvader Louis-François Cartier en zijn nazaten de VIP’s van deze planeet van op maat gemaakte juwelen. Halzen, oren, borsten en zelfs hoeden van maharadja’s, filmsterren en royals waren (en zijn nog steeds) niet compleet zonder een vleugje bling van het Franse haute joaillerie huis. Goed voor een roemrijke, tot de verbeelding sprekende geschiedenis die al meer dan één roman inspireerde. En nu ook een film: in het nieuwste luik van de Ocean’s saga tracht een bende meesterdievegges Cartiers Toussaint ketting te stelen tijdens het beroemde MET-gala.

Wat? De halsketting werd in 1931 door Jacques Cartier ontworpen voor de maharaja van Nawanagar. Die laatste wilde een pronkstuk dat al zijn concurrenten zou intimideren en kreeg waar voor zijn geld: een creatie massieve diamanten die de ontwerper zelf, niet volledig onbescheiden, omschreef werd als “de meest verfijnde waterval aan gekleurde diamanten ooit gemaakt.” Hij droeg het ontwerp trouwens op aan zijn creatief directeur Jeanne Toussaint, bijgenaamd La Panthère: de eerste vrouw aan het hoofd van het huis en het creatieve brein achter iconische symbolen als de panter. De ketting zou vandaag 150 miljoen dollar waard zijn, maar tot zover de “zou”: het stuk werd door de erfgenamen van de maharaja immers uit elkaar gehaald en verdeeld. 

(psst: klik hier om meer te weten over de geschiedenis van Cartier.)

Cartier heeft wel nog de originele schetsen van de Toussaint ketting en bracht op basis daarvan het originele ontwerp opnieuw tot leven voor Ocean’s 8. In de film wordt het stuk gedragen door actrice Daphne Kluger, gespeeld door Anne Hathaway, en het juweel werd aan haar maten aangepast -vergeet niet dat het origineel voor een corpulente man was ontworpen. Geloof het of niet, maar het echte stuk was dus nòg groter dan wat je op het scherm te zien krijgt! Voor de filmversie werden ook kleurloze stenen en wit goud gebruikt, het juweel moest immers tegen een stootje kunnen. Dat betekent echter niet dat er geen oog voor detail was: de stenen werden in het atelier van Cartier geslepen en gemonteerd volgens de ambachtelijke regels van de haute joaillerie kunst.

Daar houdt de samenwerking overigens niet op. Het huis Cartier is immers officiële partner van de film en verbond zich ertoe alle gastverschijningen op het fictieve MET-gala van obligate bling te voorzien. Daarnaast werden verschillende filmscènes in de beroemde Cartier Mansion in New York ingeblikt én creëerde het huis dus de ultieme buit.  Wat er nu, na de opnames, met de Toussaint ketting zal gebeuren, is onduidelijk -de jacht is geopend…?