Opmerkelijke gast op Diors Cruise 2019 defilé: nieuwbakken influencer Noonoouri zat er front row naast oppermachtige collega’s als Aimee Song en Kristina Bazan, huppelde na afloop de backstage binnen voor een petit air kiss met ontwerpster Maria Grazia Chiuri, liet haar make-up bijwerken door Peter Philips en schitterde al die tijd door… afwezigheid. De 18-jarige Parisienne met Duitse roots bestaat immers niet. Welkom in de droomwereld van virtuele influencers!
Noonoouuri is een zogenaamde CGI –oftewel computer generated imagery- influencer. Een virtuele avatar die enkel bestaat dankzij haar Instagram account en achterban van ruim 70,000 volgers. Ze beschrijft zichzelf als “cute, curious and couture” en deelt haar coep de coeurs op het vlak van mode, beauty en reizen. Haar persoonlijke smaak is trouwens niet van gisteren: in haar virtuele kleerkast hangen echte stukken van onder meer Jacqemus, Vetements, Versace, Fendi en Dior. Bij dat laatste scoorde ze deze zomer een grote social media campagne en mocht ze, de tijd van het cruise defilé, zelfs het Instagram account overnemen. Verder maakt ze tutorials met Kim Kardashians KKW Beauty lijn, gaat ze regelmatig op de koffie bij Carine Roitfeld en zet ze haar gepixelde schoudertjes onder benefietacties zoals de Fashion4Relief show van Naomi Campbell en het Life Ball in Wenen. Niet mis voor ’s werelds jongste influencer –Noonoouri werd amper zes maanden geleden “geboren”. Het brein achter de petite brunette is Joerg Zuber, artistiek directeur van het design agentschap Opium Effect: ”Ik geloof dat mensen haar echt kunnen aanvoelen. Ze zorgt voor een verrassingselement: ze is uiteraard niet zelf aanwezig op die events, maar haar geest hangt er wel, en ’s anderendaags krijg je pas te zien wat ze heeft gedragen, hoe zij de gebeurtenis heeft ervaren, enzovoort. Dat trekt mensen aan, ze zijn nieuwsgierig.”
Noonoouri is overigens niet de enige in haar soort. Ook de Spaans-Brazilaanse Miquela Sousa, oftewel @LilMiquela, weet de digitale schijnwerpers te vatten met haar fabelachtige dressing, creatieve collabs met modehuizen, zangtalent (!) en sociaal geëngageerde pen. Haar geestelijke vader of –moeder hult zich in de anonimiteit, maar wist bij dit schrijven wel al 1,2 miljoen volgers te vergaren. Vergeet ook de raadselachtige @shudu.gram niet, goed voor 123,000 volgers: een ultra realistisch, fabelachtig mooi donker model dat eerder dit jaar voor beroering zorgde nadat ze een tintje van Rihanna’s Fenty cosmetica lijn op haar 3D-lippen smeerde. Al snel liep haar DM-box vol berichten van gebiologeerde fotografen die met haar wilden samenwerken, maar die vingen bot: aan de andere kant van de lijn zat een man, de verbijsterde Britse fotograaf Cameron-James Wilson, die zelf verschoot van de impact van zijn kunstprojectje. Wat is nog echt in een wereld waarin filter boven filter boven filter wordt gebruikt om een instaperfect beeld van ons leven te projecteren op social media? We zijn het spoor even bijster.