Van cellulite over lovehandles tot hangtieten. Na jaren van absurde en totaal tegenstrijdige schoonheidsnormen, lijken de vrouwen van vandaag het onbereikbare ideaalbeeld van zich af te schudden en hun vrouwelijke vormen te omarmen. Steeds meer rolmodellen geven zich op Instagram bloot met de hashtag #nofilter en zetten hun zogezegde foutjes om tot unieke features.
“Kijk me in de ogen … In de ogen zeg ik!” Wie herinnert zich niet de suggestieve slogan waarmee voormalig Wonderbra-model Eva Herzigova begin jaren negentig menig mannenhoofd op hol bracht? Dergelijke campagnes – met perfecte modellen als lustobject – lijken vandaag ondenkbaar. In de voorlopige tussenstand is het 1-0 voor de body positivity-beweging, want dankzij hun initiatieven staan we aan het begin van een nieuw lingerietijdperk. Of dat geloven we graag …
Lingerie werd decennialang ontworpen vanuit het oogpunt van mannen. Om hen te behagen, zeg maar. Wie heeft nog nooit een spannend setje gekocht om zijn partner te pleasen? Op zich is er ook niets mis mee. Alleen maakt die invalshoek het lingerielandschap monotoon en veroordeelt dit soort marketing vrouwen tot de categorie ‘slet’ of ‘seut’. Sexy, slechtzittende niemendalletjes of comfortabel ondergoed met zero sexappeal. Veel opties zijn er niet. Dat moet beter kunnen, dacht het lingerielabel Lonely. Brekend met de traditionele beeldvorming en de onhaalbare 90 – 60 – 90 -standaard, richt het Nieuw-Zeelandse merk zich tot vrouwen zelf, met draagbaar én esthetisch verantwoord ondergoed dat tegelijk het zelfbeeld opkrikt.
Met de hashtags #LonelyLingerie en #LonelyGirlsProject, bouwde het label een wereldwijde community op voor de nieuwe generatie zelfbewuste vrouwen. Body positive influencers promoten zelfaanvaarding en hekelen de hele picture perfect cultuur met ongefilterde lingerieselfies. Van ongetrimde bikinilijnen tot onflatterende striemen, de real-body modellen willen maar één ding: de opgelegde beautycodes resetten. Vrijheid blijheid, ook wat betreft onze borsten en billen.