Van copycat schandalen via verkeerde beeldvorming en incorrecte informatie tot illegale praktijken achter de schermen: het Instagram account Estee Laundry hangt de vuile was van de beauty industrie buiten.

Een beetje modefan is bekend met Diet Prada en de manier waarop het (h)eerlijke account zonder verpinken de wantoestanden in de modewereld blootlegt. Dat initiatief heeft er bij deze een zusje bij in de vorm van Estee Laundry, een gelijksoortig account dat haar pijlen op de cosmetica-industrie richt. Volgens de oprichters ervan, die anoniem willen blijven, kent dat wereldje sinds te lang teveel open geheimen en oneerlijke praktijken, maar spreken gevestigde media en influencers er nooit over uit angst voor hun machtige beauty adverteerders. Ze omschrijven zichzelf als een “anoniem beauty collectief”, een zogenaamd anti-influencer account dat openheid en transparantie promoot.

Het account, dat sinds haar oprichting in april meer dan 16,000 volgers vergaarde, kreeg eerst veel bijval uit de industrie zelf, maar werd bij deze ook door het grotere publiek ontdekt. Waar Diet Prada vooral copycats aanpakt, kaart Estee Laundry echter ook andere problemen, zoals de verkeerde informatie over ingrediënten in cosmetica en valse reviews door influencers, aan. Daarnaast is het ook ongemeen hard voor de marketing van bepaalde bedrijven, alsook de manier waarop beauty wordt benaderd in de traditionele media -vooral Vogue US krijgt ervan langs. Het account rekent op haar trouwe volgers, de zogenaamde #Laundrites, om problemen te signaleren.

Wie mocht al ondervinden wat een sneer op Estee Laundry exact kost? Kim Kardashians laatste parfum zou een rip-off zijn van Jean Paul Gaultiers flesjes, de beautylijn van Britse TV-persoonlijkheid Trinny Woodall weinig meer dan een goedkope en weinig duurzame kopie van het label RMS en Kylie Jenner verzamelt onder de noemer Kylie Cosmetics een hoop goede ideeën van kleine, onafhankelijke make-up artists. Daarnaast neemt het account ook de interne schandalen van bepaalde bedrijven onder de loep, zoals de erg publieke val van Deciem stichter Brandon Truaxe, het schandaal rond valse reviews bij Sephora en de racistische uitlatingen van bepaalde influencers. Via de publieke oproep “Sketchy 6” vraagt het ook aan haar volgers welke labels en influencers geen vertrouwen verdienen. Binnenkort plant het een lijst te publiceren van bedrijven en persoonlijkheden die je wél blindelings kan vertrouwen.

Een verfrissend initiatief én eentje dat het grote tekort aan transparantie in de cosmetica industrie blootlegt, maar dat maakt Estee Laundry niet heilig. Toen het een dikke week geleden een Vogue editorial met Kendall Jenner in de hoofdrol wilde neerhalen wegens culturele toe-eigening (Jenner draagt er haar lokken in een wilde dos), kreeg het lik op stuk van haar eigen volgers. Zowel blanke als donkere vrouwen deden de beschuldiging af als nonsens en vroegen zich af waarom Estee Laundry geen afro kàn of, al was het maar om een buzz te creëeren, wìl herkennen. Positief? Jazeker, het betekent dat mensen ook online kritisch worden en nuance vragen, ook al komt een bericht van een account dat ze in de eerste plaats wel toejuichen: een applausje waard, zowel voor Estee Laundry als haar volgers! 

Over copycats gesproken, heb jij als onafhankelijke designer het gevoel dat je wordt gekopieerd? Ontdek hier wat je kan ondernemen tegen plagiaat. Als je op zoek bent naar meer accounts die de mode en beauty wereld op de hak nemen, kan je alvast met deze hilarische meme accounts beginnen.