Tegenwoordig is het onmogelijk om geen geretoucheerde afbeeldingen van vrouwen met de ideale maten, een perfecte huid en glanzend haar te zien in de media. Beelden die allesbehalve de ‘gewone vrouw’ vertegenwoordigen. Als reactie hierop, lanceert Dove de campagne ‘Toon Ons‘, die pleit voor meer diversiteit en een betere vertegenwoordiging van vrouwen.

Volgens een kwantitatieve studie uitgevoerd door Dove:

  • identificeert 70% van de vrouwen  zich niet met de portretten van vrouwen in de media (pers en reclame).
  • geeft 67% van de vrouwen toe dat de huidige vertegenwoordiging van vrouwen bij hen stress en angst veroorzaakt. Voor sommigen heeft het zelfs negatieve gevolgen voor hun liefdes– en seksleven.
  • streeft 2/3 van hen naar meer diversiteit in de vertegenwoordiging van vrouwen, in termen van leeftijd, nationaliteit, grootte en morfologie.

Met de campagne #ToonOns hoopt Dove om een ​​meer authentiek, divers visueel landschap te creëren. Om dit initiatief kracht bij te zetten, werken ze samen met Getty Images en Girlgaze.

#toonons_dove_project

Met meer dan 5.000 foto’s is het #ToonOns-project de grootste verzameling visuals die beschikbaar zijn in een beeldbank. Alle afbeeldingen zijn gecreëerd door vrouwen om onrealistische schoonheidsidealen te doorbreken. De afbeeldingen tonen vrouwen zoals ze zijn en niet zoals anderen zouden willen dat ze zijn. De beeldbank is sinds 27 maart 2019 beschikbaar. De bedoeling is dat de media deze beelden gebruikt in campagnes.

#toonons_dove_project

De collectie #ToonOns laat vrouwen uit meer dan 39 landen zien. Opmerkelijk is dat elke gefotografeerde vrouw zelf haar zoekwoorden koos op Getty Images. Zo definieert ze haar schoonheid in eigen woorden om te verzekeren dat ze realistisch wordt afgebeeld.

Geen Photoshop, gewoon prachtige vrouwen zoals ze zijn.

(Stagiaire Kaat Monsieur)