Naar aanleiding van de expo ‘Beautiful Lace & Carine Gilson’ in het Mode & Kant Museum vroegen we ontwerpster Carine Gilson naar haar inspiratie, haar liefde voor kant en de toekomst van deze eeuwenoude ambacht.
Uw label bestaat nu 30 jaar. Was het vanzelfsprekend om te starten met zo’n luxueuze materialen als kant en zijde?
“Voor mij was het van bij het begin duidelijk dat ik met kant en zijde wilde werken. Deze twee luxueuze materialen stralen sensualiteit uit, waardoor het een evidente keuze was om ze als basis te gebruiken voor mijn couture lingerie. Ik ben hier steeds mee verder gegaan en werk na al die jaren ook nog altijd met dezelfde fournisseurs.”
Je presenteert de ontwerpen op een originele, esthetische manier. Denk je hier al over na tijdens het ontwerpen?
“Ik vind de ‘still lifes’ belangrijk, maar het product staat voorop. Ik ben eerst gefocust op de stukken die ik wil maken en de materialen waarmee ik werk. De still lifes zijn voor mij een eerbetoon aan het product. Ik zie ze als schilderijtjes. Ik doe het al heel lang op deze manier samen met mijn man, die ze fotografeert. Het is een creatieve manier om de kledingstukken voor te stellen, ze leven te geven, en de materialen lenen er zich uitstekend toe.”
Je werkt met Chantillykant uit Caudry en stoffen uit Lyon, hoe belangrijk is het aspect van lokale ambacht?
“Ontzettend belangrijk. Ik werk al jaren met dezelfde stoffenmakers die inderdaad uit Frankrijk komen. Kant is een eeuwenoude ambacht die ik mee in stand wil helpen houden. De savoir-faire en het artisanale aspect staan dus centraal. Ik hou ervan om de stoffen te gaan voelen, ook daarom kies ik voor lokale fabrikanten.
Hoe zie je de toekomst van kant en van uw modehuis?
“Ik wil verder gaan met het beschermen van kant als ambacht op mijn eigen specifieke manier. Ik wil mijn label blijven ontwikkelen en kant neerzetten als ambachtelijke kunstvorm.”
Beautiful Lace & Carine Gilson loopt nog tot 19 april 2020 in het Mode & Kant Museum, Violetstraat 12, Brussel.