Om zoveel mogelijk te kunnen groeien, heeft een nieuw bedrijf fondsen nodig. Hiervoor zijn investeerders onmisbaar, maar je moet ze weten te vinden en vooral te overtuigen. Hier zijn enkele tips om te voorkomen dat je onopgemerkt blijft wanneer je je business voorstelt.
We weten maar al te goed dat jonge bedrijven vaak met te kampen hebben met heel wat financiële problemen. Claire Munck is CEO en gedelegeerd bestuurder van Be Angels, een netwerk dat ondernemers op zoek naar financiële middelen in contact brengt met particuliere investeerders, die hun kans op succes zullen kunnen vergroten. Ze zal aanwezig zijn op het ELLE Active Forum in november in Brussel, waar ze een workshop over dit onderwerp zal geven en haar organisatie zal voorstellen. Ze zal je er ook advies geven over de stappen die je moet volgen om investeerders te overtuigen om vertrouwen in je te hebben, maar ook om vertrouwen te hebben in je jonge onderneming.
Praat over je achtergrond
Als investeerders besluiten zich in te zetten voor een bedrijf of business, willen ze ook kunnen geloven in het brein achter de operaties. Jij dus. Daarom is het belangrijk om over je achtergrond te praten, waaronder het traject dat je reeds afgelegd hebt en je ambities. Dit maakt het onder andere mogelijk om het project een gezicht en een persoonlijkheid te geven, maar ook om beleggers te laten zien met wie ze te doen hebben.
Wees voorbereid
Of je je nu op je gemak voelt wanneer je mensen toespreekt of helemaal niet, het is van essentieel belang om je presentatie op voorhand voor te bereiden. Probeer te anticiperen op vragen die de sponsors je zouden kunnen stellen. Een aantal vragen keren steeds terug, zoals “Waarom ben je op zoek naar investeringen?”, “Waarom denk je dat je er tot nu toe geen hebt gevonden?” of “Wat is je ontwikkelingsplan en hoe ga je het tot een goed einde brengen?” Waarom zou je niet eens oefenen met je familie en vrienden? Dit verhoogt je zelfvertrouwen en vermindert de stress en druk voor de officiële presentatie.
Wees transparant
Om het vertrouwen van investeerders te winnen, is het belangrijk om 100% transparant met hen te zijn. Financiële problemen, sterke en zwakke punten van het bedrijf, ideeën die nog niet grondig zijn uitgewerkt, … Het is absoluut noodzakelijk om hen alles te vertellen. Het is een kleine wereld en dat geldt net zo voor de financiële sector. Als je liegt en het ontdekt wordt, zal je slechte reputatie je blijven achtervolgen en zal je bye bye kunnen zeggen tegen financiële steun.
Toon interesse
Probeer niet overdonderd te geraken door de vragen van de investeerders. Ook jij hebt het recht om vragen te stellen. Dat wordt trouwens ten sterkste aanbevolen. Zo leer je je (mogelijke) toekomstige medewerkers kennen. Aarzel niet om hen om advies te vragen, ongeacht het werkgebied van je project. Daarmee toon je dat je geïnteresseerd bent in hun meningen, maar ook dat je de ambitie hebt om een goed product of een kwaliteitsvolle onderneming te creëren.
Structuur je speech
Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Als je besluit tijdens je presentatie gebruik te maken van een powerpointpresentatie, vat je tekst dan zoveel mogelijk samen en zorg ervoor dat de voorgestelde beelden voor zich spreken. Je speech moet beknopt maar duidelijk zijn. Probeer zo begrijpelijk mogelijk te zijn en gebruik concepten die blijven hangen. Kortom, zorg ervoor dat ze je herinneren!
Ontmoet Claire Munck op het ELLE Active Forum op vrijdag 15 november. Info en inschrijvingen op ELLE.be.
Noemi Dell’Aira
LEES OOK