De magische lichtstad huist misschien wel de belangrijkste modeweek van allemaal. Dit moet je weten over Paris Fashion Week
De grootste ontwerpers
Elke grote stad heeft zijn spectaculaire shows waarvan de visie op komend seizoen bepalend is. Iedereen wil er aanwezig zijn, PR-bureaus worden overstelpt met smeekbedes voor uitnodigingen en vanaf de eerste muzieknoot komen sociale netwerken in beweging. Voor Parijs zijn dit in de regel luxehuizen als Saint Laurent, Chanel, Christian Dior, Off-White, Celine, Hermès, Balenciaga, Givenchy, Louis Vuitton…
De Belgen
We stellen ons vaak de vraag waarom er geen modeweek bestaat in Brussel, terwijl zoveel grote ontwerpers van Parijse modemerken en over de hele wereld Belg zijn, of werden opgeleid aan La Cambre en de Antwerpse Academie. Het antwoord is meervoudig: de echte markt voor deze designers ligt in Frankrijk en in het buitenland. Kopers en pers komen van over de hele wereld en verzamelen zich in Parijs voor de modeweek, die, laten we niet vergeten, een evenement is bedoeld voor de verkoop en promotie van collecties, en niet één groot spektakel van shows. Tenminste, in theorie.
Daarom dus showen ‘onze Belgen’ steevast hun creaties in Parijs. Deze designers moet je tijdens ‘PFW’ in de gaten houden:
Marine Serre (opgeleid aan La Cambre), Maison Margiela (ook al is het huis niet langer Belgisch), Dries Van Noten, Y/Project, Ann Demeulemeester, Christian Wijnants, Raf Simons, Olivier Theyskens, Nina Ricci (Rushemy Botter, één van de twee artistiek directeurs is afgestudeerd aan de Antwerpse Academie), Haider Ackermann, Ester Manas en Cédric Charlier.
De populairste locaties
Modehuizen delen tientallen locaties die zijn goedgekeurd voor optochten, van de meest institutionele en prestigieuze (Palais de Tokyo, Palais Garnier, Musée des Arts Décoratifs, le Grand Palais, le Théâtre National de Chaillot, de tuinen van Musée Rodin…) tot de meest spirituele (de ‘Temple Protestant de l’Oratoire’ van het Louvre), tot scholen (medische of middelbare scholen).
Enkele iconische locaties zijn het Trocadero aan de voet van de Eiffeltoren, die oplicht om de shows van Saint Laurent te verlichten; poepchique luxehotels (de salons van het Salomon de Rotschild Hotel); en meer verrassend zijn de underground locaties, zoals de onderkant van de ringweg, winkelcentra of zelfs, in de hoogdagen van Margiela, verlaten metrostations.
Paris Fashion Week in cijfers
(volgens een studie* van het IFM, Institut Français de la Mode)
Mode is waarschijnlijk de sector met de meeste verbeelding en fantasie. Denken we echt aan de impact ervan? Verre van, zo blijkt; In Frankrijk is mode goed voor 150 miljard euro aan directe verkoop. Veel meer dan de auto (slechts 102 miljard) en de luchtvaart (39 miljard, een peulenschil). In België gaat het om ongeveer 7 miljard euro.
De e-commerce in mode bedraagt in de Verenigde Staten bijna 70 miljard dollar (65 miljard euro en een paar cent). Mode kost je niet alleen geld, maar levert ook banen op: 1 miljoen in Frankrijk en ongeveer 30.000 in België (volgens Le Forem).
De Franse mode is goed voor 2,7% van het BBP van het land (terwijl Franse mode zo’n 100% van het prestige van het land vertegenwoordigt, maar dat is een andere zaak).
Vooroordeel 1: “De Parijse modeweek, die dient toch enkel om Kim Kardashian op de eerste rij te tonen plus enkele bloggers die buiten poseren?”. Hmmm…. Denk eerder aan de 1,2 miljard euro economische voordelen per jaar, en 10,3 miljard commerciële transacties.
Vooroordeel 2: “De modeweek, dat is toch een luxe vakantie voor verwaande fashionista’s die van ‘s morgens tot ‘s avonds champagne drinken? “Bijna. Behalve dat er in Parijs alleen al 300 modeshows per jaar zijn, waarvan 50% van buitenlandse merken. Duizenden showrooms, 14.000 exposanten op 27 beurzen (waarvan 75% buitenlandse merken).
* Cijfers uit “Les chiffres clefs inédits de la mode et de son économie“, een studie uitgevoerd door het IFM, Institut Français de la Mode.
Wie coördineert het spektakel?
Het gaat hier om een gigantische logistieke klus, beheerd door de Fédération de la Haute Couture et de la Mode, waarbij designers en creatievelingen van over de hele wereld betrokken zijn, om gedurende 8 dagen de modeshows en in de weken die volgen de verkoop te organiseren. De rol van de Federatie is het coördineren en optimaliseren van de Paris Fashion Week®, waaronder het beheer van de officiële kalender van modeshows en presentaties.
Het voorzitterschap van elke categorie (damesmode, herenmode, haute couture) onderzoekt samen met een selectiecomité de kwaliteit en de diversiteit van de merken die deelnemen aan elk van de officiële kalenders van de Paris Fashion Week®. Daarnaast zijn er de aanverwante diensten en activiteiten gewijd aan de promotie van jonge merken (‘New Now’) en opkomende merken (‘Designers Apartment’).
Heel Parijs is intussen gewijd aan prêt-a-porter mode en dromen van komende lente, terwijl de herfst net haar intrede deed. Dat is de paradoxale magie van de mode op z’n best.
Volg deze week onze sociale media en elle.be om op de hoogte te blijven van Paris Fashion Week.