Niets leuker dan terugblikken op de afgelopen tien jaar en beseffen dat de tijd werkelijk vliegt. Herinner je je de start van contouring nog? Of de schuine pony die iedereen droeg (en sommigen nog steeds dragen)? We nemen je mee op een soms twijfelachtige trip richting de beautytrends van de afgelopen tien jaar.

Deze 10 looks bepaalden 2010-2019:

Schuine pony

Op de valreep van de jaren ’10 probeerden celebs (en jij misschien ook) massaal deze volumineuze haarstijl uit. Het succesrecept? Een volle pony die ietwat schuin gestyled wordt in combinatie met grote Hollywoodkrullen (een andere grote haartrend). Hoewel die krullen nog steeds erg aan de hand zijn, raakten we intussen gelukkig verlost van de niet-zo-flatterende side bangs.

beautytrends 2010 2019

Ombré haar

Het lijkt alweer een eeuw geleden toen we voor het eerst de term ‘ombré’ voorgeschoteld kregen. Wat begon met het lumineuze idee om je haar niet één maar twee kleuren te geven, eindigde in een wildgroei aan DIY-kleurpakketten met horrorkapsels tot gevolg. Mochten we met één beeld het begin en het einde van de jaren ’10 kunnen beschrijven, is het wel deze foto:

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door BRITTANY GONZALEZ (@hairbybrittanyy) op

Contouring

Het afgelopen decennium kregen make-uptutorials steeds meer weg van kookvideo’s: make-upartiesten contouren, blenden en baken erop los, met een cake face als resultaat. De schuldige? Kim Kardashian! De realityster besliste voor ons allen dat je aan één foundationkleur niet genoeg hebt, en toonde de wereld hoe ‘contouring’ je aan een optisch smaller, gebronsd gelaat helpt. Bekijk nog een laatste keer hoe deze techniek in z’n werk gaat (tel hoe vaak het woord ‘contour’ valt), en neem dan langzaam afscheid, want volgens beauty experten laten we het contouren in 2020 voorgoed achterwege.

Nail art

De jaren 2010 leerden ons nagels uiterst serieus te nemen. Een simpel lakje volstaat allang niet meer, sinds circa 2013 maakten we kennis met nagelstickers, nagelkaviaar, parels, minuscule tekeningetjes of alle bovengenoemde ornamenten tegelijk. Sterren als Kylie Jenner en Cardi B toonden bovendien dat the sky werkelijk the limit is wat de lengte van de nagels betreft.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

🦋💗

Een bericht gedeeld door Kylie ✨ (@kyliejenner) op

Volle wenkbrauwen

We danken Cara Delevingne op onze blote knietjes voor het introduceren van deze hype. Met de vliegende start van haar modellencarrière (ergens rond 2013) startte ze ongewild de trend van volle, ongeplukte wenkbrauwen. Ook sterren als Lily Collins en Emma Watson maakten met hun looks een einde aan de sperm eyebrows (Google maar) van de nillies. Sindsdien kijken vele nineties kids met spijt in het hart terug naar foto’s van overgeëpileerde wenkbrauwen, die in het ergste geval nog steeds compleet geruïneerd zijn door dat vervloekte pincet.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Fergie

Een bericht dat is gedeeld door @ historyofoverplucking op

Gelukkig brachten de jaren ’10 allerhande methodes voor het stylen van je brows, denk aan threading of microblading. Want de wenkbrauwen van Cara, die willen we nog steeds!

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Cara Delevingne (@caradelevingne) op

K-beauty

Het is vreemd om een beautystroming van een bepaalde cultuur ‘trendy’ te noemen, maar Koreaanse schoonheidsrituelen werden nu eenmaal ontzettend populair in de rest van de wereld (vooral Amerika en Europa) de afgelopen paar jaar. Denk aan de 12-stappen skincare routine met toners, serums en essences, of de sheetmasks die een plaatsje kregen in het gamma van elk groot beautymerk. Je zou zelfs kunnen stellen dat de grote hype rond skincare momenteel geïnspireerd is op de Koreaanse manier van gezichtsverzorging, al mogen die 12 stappen wat ons betreft een beetje afslanken in de toekomst.

k-beauty trends

Heftige highlighter

De stichter van deze trend, die begon ergens tussen 2016 en 2017, valt niet makkelijk aan te duiden. Was het Rihanna met haar Killawatt? Of Glossiers Haloscope? Hoe het ook zij, aan het einde van 2019 kunnen we gerust stellen dat de ooit onschuldige methode om je gezicht op te lichten een nieuw level heeft bereikt. Highlighter werd een vast onderdeel in ieders make-uproutine, maar in plaats van een toefje hier en daar, zagen we de afgelopen tijd gezichten blinkend als discoballen.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door FENTY BEAUTY BY RIHANNA (@fentybeauty) op

Het probleem met deze overdaad aan highlight? Op foto zie je er inderdaad uit als een glowy godin, maar in het echte leven lijkt deze look – #sorrynotsorry – alsof je heel erg bezweet bent gaan sporten op een andere planeet. Overdaad schaadt, en dat geldt zeker ook voor deze uit de hand gelopen beautytrend.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Haloscope in Quartz 💿

Een bericht gedeeld door Glossier (@glossier) op

Glass skin & hair

Hoewel deze twee beautytrends compleet verschillend zijn qua oorsprong, is het effect gelijkaardig: laat je haar en huid er zò gezond uitzien dat ze stralen als glas. Wat de zogenaamde ‘glass skin’ betreft, die hebben we te danken aan Ellie Choi, een make-upartieste die viraal ging met een foto van haar huid (zie onder). Volgens Choi zelf bekom je dit effect door het overvloedig verzorgen van je huid, very K-beauty.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Ellie👼🏻 (@bbyellzz) op

‘Glass hair’ daarentegen heeft weinig te maken met Koreaanse vrouwen, al hebben ook zij uitzonderlijk glanzend haar. Deze haartrend was vooral populair onder sterren, denk aan Dua Lipa, Bella Hadid of deze Vanessa Hudgens. Vaak werden de ultra shiny lokken in een scherpe bob geknipt, wat het effect van glas versterkt. Très chique, maar helaas moeilijk haalbaar zonder stylingteam aan je zijde.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Side glance and soft bobs @vanessahudgens #hair @chadwoodhair #makeup @allanface #stylist @nataliesaidi

Een bericht gedeeld door Chad (@chadwoodhair) op

Groene beauty

Een welkome trend, die hopelijk blijft duren, is de vergroening van onze badkamerkastjes. Waar ecologische labels vòòr 2010 nog het geitenwollensokken-imago met zich meedroegen, is er anno 2019 geen slimmere zet dan je producten als ‘groen’ bestempelen. Organic, vegan, cruelty free…het zijn allemaal termen waar beautymerken erg graag mee uitpakken, en ook celebs hebben het helemaal begrepen: zo is de lijn van Millie Bobby Brown cruelty free en zijn de producten van Kora Organics‘ Miranda Kerr stuk voor stuk biologisch.

Instagram Face

Om af te sluiten, deze ietwat treurige trend die zich het voorbije jaar manifesteerde. Bekruipt je ook het gevoel dat grote influencers steeds meer op elkaar beginnen lijken? Instagram Face! Vandaag bepalen beautytrends niet langer hoe de content op sociale media eruitziet, maar is het omgekeerde waar. Er is dan ook een bepaalde schoonheidsstandaard, denk smalle neus, grote ogen, hoge jukbeenderen en volle lippen waaraan steeds meer meisjes op miraculeuze wijze (lees: de spuit) lijken te voldoen. Celebs als Bella Hadid, Kendall Jenner en Emily Ratajkowski (die tegenwoordig griezelig op elkaar lijken) zetten de toon, en ook Instagram zelf geeft je voorproefjes via filters die je deze felbegeerde trekken geven.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

find @maryphillips 😝

Een bericht gedeeld door Kendall (@kendalljenner) op