We hebben allemaal weleens een lipstick of foundation gekocht, zeker online, die ons toch niet zo goed staat als we gehoopt hadden. Veel webwinkels bieden gratis retours aan, maar zijn die echt wel kosteloos? En wat gebeurt er met die teruggestuurde beautyproducten?

Een TikTok video van een medewerkster van de Amerikaanse beautyketen Ulta ging viraal. Bianca Ann Levinson toonde hoe ze teruggezonden make-up moet vernietigen: ze schraapt oogschaduw uit een palette en breekt een lipliner in twee. Met deze video wou Bianca aantonen dat teruggezonden producten vaak niet terug in de winkelrekken belanden, wegens onhygiënisch en gevaarlijk. Daarnaast is weggooien ook optie volgens Bianca. De winkel loopt dan namelijk het risico dat de producten uit het vuilnis gestolen worden om door te verkopen. Vernietigen is dus vaak de enige optie.

@biancaann5How returns are handled at the best beauty store ever💕 (I love my Ulta fam) ##ultabeauty ##workdistractions ##fyp ##checkthisout ##foryoupage♬ original sound – biancaann5

Het gevaar van teruggestuurde beautyproducten

Het grote probleem is dat je moeilijk kan zien of een teruggestuurd product gebruikt is of niet. Om geen risico’s te nemen, worden ze niet meer verkocht. Maar wat is er nu precies gevaarlijk aan die teruggestuurde beautyproducten? Make-up is een ideale omgeving voor bacteriën. Zeker vloeibare producten zijn een bron van ongewenste organismen die voor infecties kunnen zorgen. Zo kan je van oogmake-up als oogschaduw, mascara en eyeliner ooginfecties krijgen. Een lipstick of ander lipproduct kan dan weer koortsblaren veroorzaken. Ook in cosmetica die je met je vingers aanbrengt, zoals crèmes of vloeibare producten, ontstaan snel bacteriën. Daarnaast is het in Coronatijden vanzelfsprekend dat bedrijven extra voorzichtig zijn.

De prijs van gratis retour

Niet alleen Ulta pakt retours op deze manier aan, ook vele andere webshops moeten teruggestuurde producten weggooien. Daar komt nog een tweede probleem bij: het is vaak duurder om goedkope producten terug in de rekken te krijgen dan de originele prijs waarvoor het wordt verkocht. Denk aan de kosten om het product te reinigen en opnieuw te verpakken, terwijl het bedrijf al gemiddeld 5 euro betaalt aan de retourzending van een pakje. Omdat zoveel webshops gratis retour aanbieden, krijgen klanten de indruk dat er geen extra kosten bij komen kijken. Bovendien heeft het massaal terugsturen van pakketjes een negatieve impact op het milieu. Bestelwagens moeten extra rondrijden om alles terug te brengen en dat zorgt natuurlijk voor nog meer vervuiling.

Bij het terugsturen van producten komt dus enorm veel verspilling kijken. Sommige webshops vragen daarom aan de Europese Unie om gratis retours te verbieden, terwijl anderen zelf besluiten om klanten te laten betalen wanneer ze een iets willen terugsturen. Frankrijk probeert de verspilling dan weer tegen te gaan door het vernietigen van onverkochte producten te verbieden. Wat bedrijven doen met teruggestuurde beautyproducten heb je niet in de hand, maar als consument kan je je steentje bijdragen door bewuster om te gaan met (online) bestellingen én retours. Dat is ook wat Bianca duidelijk wou maken met haar video.

LEES OOK:

Gua sha: dit moet je weten over het face sculpting ritueel

Rihanna’s nieuwe make-up tutorial toont de perfecte zomerlook

Zo creëer je een DIY-beautysalon in eigen huis

(Stagiaire Tori Machiels)