Haar blog Man Repeller is (nipt) ouder dan Instagram. Leandra Medine Cohen stamt uit de tijd dat je nog méér nodig had dan een social media-account om het digitaal te maken. Een journalistieke pen, bijvoorbeeld, en een karrevracht zelfspot. Plus een stijlgevoel waar mannen de ballen van begrijpen.
Ze was een van de voorlopers, een van de eerste influencers die de kunst verstonden om curator te spelen in het oneindige digitale aanbod. Maar bovenal brengt Leandra Medine, bekend van haar blog Man Repeller, ons nog elke dag aan het lachen met haar verfrissende gevoel voor humor. Louis Vuitton koos haar uit als gezicht (of beter gezegd: voet) voor z’n schoenencollectie lente/zomer 2020. De reclamespot toont een dag uit het leven van Leandra in New York. Maar wie is de
blogster nu precies? Het verhaal van Leandra Medine heeft iets van een hedendaags sprookje dat begint in de tijd dat algoritmes nog wiskundige begrippen zijn en het web nog een braakliggend terrein boordevol kansen.
Ik hou van harembroeken, muiltjes en andere ‘anticonceptiekleren’. De trends die mannen onsexy vinden
Leandra wordt geboren in Manhattan op 20 december 1988. Haar vader heeft roots in Turkije, haar moeder in Iran. Schrijven is haar passie, en ze behaalt een bachelor journalistiek aan de New School in New York. In 2009, na een paar maanden in Parijs, lanceert ze de blog Four Months in Paris, waarop ze schrijft over persoonlijke belevenissen, de feministische onderwerpen van die tijd en natuurlijk ook modetrends. Een jaar later, ze heeft intussen de smaak van het bloggen te pakken, start ze Man Repeller, wat zoiets betekent als ‘man-afstootster’. Waar die naam vandaan komt, is niet helemaal duidelijk. Een van de mogelijke verklaringen is dat een vriendin van Leandra, toen die zich afvroeg waarom ze zo weinig succes had bij het mannelijk geslacht, antwoordde: “Door je look!” Leandra besloot zich dan maar toe te leggen op haar signature-stijl: harembroeken, muiltjes en andere ‘anticonceptiekleren’. In een andere versie gaan de vriendinnen shoppen bij Topshop, waar ze zich vrolijk maken over al de onsexy kleren in de rekken. Jeansbroeken afgewassen met bleekwater, topjes met XXLschouderstukken… ‘Man repelling’, vinden ze. Leandra besluit er een concept rond te brouwen.
Het waas van mysterie rond de begindagen van de blog draagt alleen maar bij aan de mythische status ervan. “Toen ik met Man Repeller begon in 2010, had ik geen welomlijnd doel. Als studente journalistiek hoopte ik gewoon dat de blog deuren zou openen, dat ik meer kans zou maken op een job als schrijfster na mijn afstuderen. In plaats daarvan ontdekte ik een groot gat in de vrouwenmedia. Iets waar ik vroeger nooit op had gelet. Een groot deel van de teksten leek betuttelend en niet authentiek. En de lezers werden niet zozeer als gelijkwaardig benaderd, maar veeleer top-down”, legt Leandra uit op haar blog. “Waar was de humor, verdorie! Wie heeft ooit bepaald dat je niet mag lachen met de mode en met jezelf, als je ernstig wil genomen worden in de fashion industry? Je kunt een goed stel hersens hebben én veel liefde, bewondering en respect koesteren voor kleren.” Drie dagen. Zo lang duurde het voor Man Repeller getipt werd op de modesite Refinery29. Het begin van de roem. Style.com, TheCut, Fashionista, allemaal bewierookten ze de blog. In 2012, ze heeft op dat moment nog maar pas haar diploma op zak, vermeldt Forbes Leandra in hun ‘30 under 30’-lijst als een van de invloedrijkste trendsetters. In datzelfde jaar lauwert Time Magazine Man Repeller als een van de 25 beste blogs van het jaar. Haar hobby wordt een fulltimejob, en haar blog groeit uit tot een veelzijdig platform met o.a. trendy modefoto’s, geëngageerde artikels, gesponsorde posts, affiliations en samenwerkingen.
In het kielzog van Chiara Ferragni en haar blog The Blonde Salad, gelanceerd in 2009, bouwt Leandra met Man Repeller aan een nieuw businessmodel. Ze ontketent een revolutie in de blogwereld en haar succes heeft intussen al vele digitale stormen overleefd. Met 2,4 miljoen lezers per maand en een community van 2,3 miljoen abonnees op Instagram (Leandra zelf heeft er 932k!) is de blog een mediavorm die niets meer te bewijzen heeft. Maar hoe gaat het vandaag met Leandra? De businesswoman staat aan het hoofd van een echte uitgeversonderneming en werkt samen met grote namen (Superga, Maje, Michael Kors, Stuart Weitzman …) zonder ooit haar spirit en gevoel voor humor op te geven. Intussen is ze ook moeder van een tweeling, Laura en Madeline, geboren in 2018, en vond ze haar grote liefde in Abie J. Cohen, financier in de Zwitserse investeringsbank UBS, die ze ontmoette toen ze 17 was. Zo man repelling lijkt ze dan toch niet te zijn …