Alles over Alexandre Hekkers, het veelbelovende Belgische label dat de sieradenwereld snel zal veroveren.
Van advocaat tot juwelier, soms is het slechts één stap van elkaar verwijderd, tenminste voor Alexandre Hekkers. Een ongewoon pad dat de Belgische juwelier met succes heeft ingeslagen, want nog geen twee jaar na de start van zijn goudsmidcursus won Hekkers de 14e editie van de Jewelry Awards in het Antwerpse Diamantmuseum, een onderscheiding die wordt uitgereikt aan leerlingen van de goudsmidskunst en die hem enkele weken tentoonstellingsruimte opleverde.
Alexandre Hekkers verhuisde vervolgens – helemaal in het teken van zijn nieuwe roeping – naar de diamantstad en lanceerde er zijn gelijknamige merk in oktober 2019. Alexandre Hekkens creëert toegankelijke sieraden zonder onderscheid in gender, modern en tijdloos tegelijk. Zijn ambitie? Een eigen stempel drukken op de klassiekers, door traditionele juwelen als zegelringen en armbanden in een hedendaags jasje te stoppen. Een uitdaging waar de ontwerper met glans in slaagt.
5 vragen aan juwelenontwerper Alexandre Hekkers
Je besloot om je beroep als advocaat in opleiding te verlaten voor een heel andere wereld. Wat trok je aan in de juweliersbranche?
Het was de ambachtelijke en creatieve kant die me aantrok, iets wat ik duidelijk miste. Ik kwam uit een professionele omgeving waar ik niets met mijn handen produceerde – behalve e-mails en pdf-bestanden – en waar geen ruimte was voor creativiteit. Ik denk dat juwelen eigenlijk een ontsnapping waren van de rechte koers die ik voor mezelf had uitgezet. Daarnaast is mijn vader een ambachtsman en werkt voornamelijk met ijzer, terwijl mijn moeder en grootmoeder altijd weg geweest zijn van sieraden, twee dingen die me ongetwijfeld hebben beïnvloed.
Ik hou ook van de ostentatieve kant die sieraden kunnen hebben. De huidige hang naar zeer fijne, subtiele juwelen is helemaal niet wat me aantrekt. Ik houd veel meer van de opvallende creaties van Amerikaanse ontwerpers zoals Shay, Anita Ko, David Webb. Ook Amerikaanse rappers inspireren me enorm, aangezien zij altijd al grote fan geweest van grote sieraden. Achter die stukken zitten juweliers zoals Ben Baller, Johnny Dang, Maison Raksha en vele anderen, het zijn zij die me zin gaven in de juweliersbranche.
Het concept van uniseksstukken is vrij wijdverspreid in de mode, minder in de wereld van juwelen. Wat is het idee daarachter?
Als man wil ik sieraden maken die ik zelf kan dragen. Ik geef mezelf de vrijheid om specifiek voor mannen of vrouwen op aanvraag te ontwerpen en tegelijkertijd een kerncollectie aan te bieden die beide kan verleiden.
Zie jij het als een extra troef of een extra uitdaging om sieraden te maken die zowel mannen als vrouwen aanspreken?
Het is een troef! Ik beperk mezelf niet in mijn creatieve proces. Als een juweel niet uniseks kan worden gelabeld, maar ik vind het leuk, dan hou ik mezelf niet tegen om het te produceren. Ik wil mijn visie op wat uniseks is niet opdringen. In de wereld van vandaag moet iedereen in staat zijn om zijn eigen definitie te creëren. Ik wil dat iedereen mijn sieraden kan waarderen en beoordelen zoals zij dat willen.
Op marketingniveau is dit trouwens ook een belangrijk punt. Op de huidige markt zijn er relatief weinig juwelenmerken die een dergelijke aanpak hebben. Het stelt me in staat om me te onderscheiden. Het is ook een commerciële kracht als hetzelfde sieraad zowel mannen als vrouwen kan aanspreken.
Klassiekers herinterpreteren met een eigentijdse twist, hoe doe je dat?
Ik wil klassieke stukken op mijn eigen manier herinterpreteren om iets te maken wat ik leuk vind en dat mijn visie draagt. Ik voeg graag een ‘killer detail’ toe en speel met vormen en materialen, terwijl ikzelf toch vrij klassiek ben.
Hoe verloopt jouw creatieve proces?
Eigenlijk nogal organisch en impulsief. Mijn dagelijks leven, een periode uit de geschiedenis, een bepaalde artiest, er zijn veel dingen die me inspireren. Ik hou bijvoorbeeld van de rococo, van de ‘m’as-tu vu’ kant van Versace, die flirt met vulgariteit en speelt met de Grieks-Romeinse oudheid terwijl het zeer actueel blijft.
Over het algemeen is mijn creatieve proces vrij vanzelfsprekend. Zodra een sieraad in mijn hoofd een vorm begint te nemen, ontwerp ik het, maak ik een prototype en als het me bevalt, breng ik het op de markt.
Juwelen verkrijgbaar via de webshop