Fashion Revolution Week, de jaarlijkse wereldwijde campagne die oproept tot een mode-industrie die mens en planeet belangrijker vindt dan groei en winst. Een week in teken van verbinding, bewustzijn en innovatie. Tijd voor revolutie!

Fashion Revolution is de grootste mode-activismebeweging, opgestart na de instorting van Rana Plaza op 24 april 2013, waar 1.138 textielarbeiders stierven. Fashion Revolution day valt jaarlijks op deze symbolische dag.

Milieu boven winst

Deze week komen wereldwijd miljoenen mensen (online) samen om te werken aan een duurzamere, eerlijkere en inclusievere mode-industrie. Ook België zet zich in. Duurzaam platform Cosh! organiseert samen met Schone Kleren Campagne, Fairtrade Belgium, Creamoda en Mode Unie een gratis  Fashion Community Night. Op de avond van 22 april laten ze acht experten uit verschillende sectoren en zeven opkomende circulaire ontwerpers aan het woord.    

Het eerste panel bespreekt hoe (Europese) wetgeving de productieketen duurzamer kan maken. De volgende experten delen hun kennis alvast: Sara Ceustermans (Schone Kleren Campagne), Bruno Van Steenberghe (Kalani), Jo Van Landeghem (Creamoda) en Koen Van Troos (Fairtrade Belgium).

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door COSH! Conscious Shopping (@cosh.eco)

Het tweede panel neemt de toekomst van de mode-industrie onder de loep. Ze besteden extra aandacht aan diversiteit. Volgende powervrouwen mag je verwachten: Dounia Bourabain (researcher), Niki De Schryver (Oprichtster Cosh!), Ikram Annouri (PR en brand consultant) en Aurélie Van de Peer (researcher UGent).

Het evenement wordt afgesloten met ‘It’s showtime’, waar zeven opkomende circulaire ontwerpers zichzelf en hun werk voorstellen.

#Whomademyclothes

Naast dit interessant evenement is er ook een belangrijke campagne: #Whomademyclothes #Whatsinmyclothes. De campagne bekijkt de onderliggende band tussen mensenrechten en rechten van de natuur:

“Fashion Revolution stelt dat de uitbuiting van mensen en de aantasting van het ecosysteem die we vandaag overal om ons heen zien, het product zijn van eeuwenlang kolonialisme en geglobaliseerde uitbuiting, voortkomend uit een westers gericht wereldbeeld waarin welvaart voor mens en milieu worden gezien als geïsoleerd en van elkaar losgekoppeld.”

Zo kwam uit recent onderzoek naar boven dat gevangengenomen Oeigoeren in dwangarbeid kleding maken voor fast fashion bedrijven als SHEIN en Zara. Bekende Vlamingen zoals Jitske Van de Veire en Bruno Coppens nomineren anderen om deel te nemen aan de bewustmakingscampagne. Ook jij kan deelnemen door de hashtags op sociale media te posten.

Bestel hier je gratis tickets voor de Fashion Community Night.

(Stagiaire Amber Lacasse)