“Zorg vandaag al voor de verandering van morgen”. Dat is het motto van het merk dat zich al bijna 130 jaar over groot en klein ontfermt. En het is veel meer dan een statement. 

Al sinds het prille begin is Petit Bateau synoniem voor tijdloze kleding. Het zijn stukken die speciaal ontworpen zijn om lang mee te gaan. Kleren om in te rennen, springen, vallen, opstaan en grootse avonturen te beleven. Vandaag houdt een iconisch Petit Bateau T-shirt het vijf levens vol – tot 125 wasbeurten lang. “Mode brengen zonder de mode te volgen”, een tijdloze stijl creëren, dat is waar Petit Bateau voor staat en dat is waarom we de items zo lang dragen. 67% van de producten die in 2021 worden verkocht, zijn essentiële stukken die losstaan van seizoensgebonden mode.

Maar het merk gaat nog verder. Zijn hele activiteit staat in het teken van het milieu en het doet er alles aan om een positieve economische en sociale impact te hebben.

Het statement in tien actiepunten

  1. Petit Bateau verbindt zich ertoe om premium producten te creëren die lang meegaan en om de bewijzen hiervan te publiceren.
  2. Petit Bateau werkt mee aan de circulaire economie. Tegen 2025 wil het zijn klanten oplossingen bieden om de levensduur van hun item te verlengen: doorverkopen, verhuren, herstellen, weggeven, recycleren…
  3. Petit Bateau zet zich in om al zijn producten tegen 2025 ecologisch te ontwerpen om zo de impact op het milieu te beperken en de artikels beter recycleerbaar en duurzamer te maken.
  4. Tegen 2025  wil Petit Bateau gecertificeerde 100% ecologisch verantwoorde materialen gebruiken: grondstoffen die beter zijn voor het milieu, voor de mensen en voor het dierenwelzijn dan conventionele materialen.
  5. Petit Bateau zet zich in om het gebruik van plastic zakken, kleerhangers en verpakking van de webshop volledig af te bouwen tegen 2021. Bovendien wil het tegen 2025 alleen nog gerecycled en recyclebaar plastic gebruiken en tegen 2030 alle plastic bannen.
  6. Petit Bateau streeft ernaar om zijn goede relaties met zijn leveranciers verder te zetten. Die zijn gebaseerd op langetermijnsamenwerkingen en gedeelde maatschappelijke en ecologische eisen.
  7. Petit Bateau engageert zich om zijn waterimpact tegen 2025 met 50% en tegen 2030 met 95% te beperken en zijn netto-uitstoot van broeikasgassen tegen 2025 met 30% en tegen 2030 met 95% te verminderen.
  8. Petit Bateau stelt zich tot doel om de band van kinderen met de natuur te versterken. Hiervoor steunt het verenigingen die de mensen willen sensibiliseren voor het belang van water.
  9. Petit Bateau wil lokaal vakmanschap beschermen en zijn productiecapaciteit in Frankrijk verstevigen.
  10. Petit Bateau heeft tot doel om voor 2025  het B-Corp-label te behalen. Dat is een van de strengste certificaten ter wereld op het vlak van sociale en ecologische prestaties, transparantie en beleid van de onderneming.  

Op een (nog meer) verantwoorde manier kleding maken. Dat is waar het om draait. Want we zitten allemaal in hetzelfde schuitje (Petit Bateau)!

Dit artikel kwam tot stand in nauwe samenwerking met de Petit Bateau.
www.petit-beateau.be

Lees ook:

Dit is waarom sporten kan helpen bij stress

Pollenallergie: deze trucjes helpen bij je hooikoorts

Win een exclusief juweel van Antwerps it-label elementals