Mode en sport zijn meer dan ooit verbonden. Modemuseum Hasselt grijpt deze interessante versmelting aan in ‘Activewear’ en strikt Belgische atletes Elodie Ouédraogo en Olivia Borlée als gastcuratoren.
Wielerbroekjes en leggings, maar ook polo’s en hoody’s vinden allemaal hun oorsprong in de sportwereld. Vandaag duiken ze op in onze dagelijkse garderobe en zien we ze zelfs op de catwalk van grote modehuizen. ‘Athleisure’ wordt dan ook allang voor de wereldwijde pandemie en verplicht thuiswerken als een van de grootste trends beschouwd. Maar is het eigenlijk wel een trend? Of zijn athleisure, sport couture en designersneakers here to stay? Deze vraag beantwoordt de expo ‘Activewear’ nog tot eind 2021 in Modemuseum Hasselt.
Van vrijetijdskleding tot sport couture en sneakercorners
Aan de hand van verschillende thema’s dompelt ‘Activewear’ je onder in een wereld van innovatieve stoffen, sportieve silhouetten en slimme samenwerkingen. De tentoonstelling verloopt niet strikt chronologisch, al zit er wel een evolutie in verweven. Openen doet de expo met een jurk uit de negentiende eeuw, waarmee aangetoond wordt dat de wortels van activewear nog veel dieper liggen dan de typische jaren tachtig leggings.
Een sneakercorner waarvan je spontaan gaat watertanden (die Air Dior!) belicht het fenomeen van ‘collabs’: luxehuizen en sportmerken lanceren de ene na de andere exclusieve schoen waarvoor sneakerheads riante bedragen neertellen. Deze lucratieve samenwerkingen vind je ook terug in silhouetten van Moncler x Simone Rocha of Y/project x Canada Goose.
Activewear van Belgische bodem
Als je denkt aan activewear van eigen bodem, kom je als vanzelf uit bij het merk 42|54 van Olympische atleten Elodie Ouédraogo en Olivia Borlée. Zij zijn dankzij hun expertise in de sport- én de modewereld de geknipte gastcuratoren. Die expertise vind je terug in de selectie van silhouetten en de inzichten die de expo biedt. De Belgische invalshoek wordt trouwens niet alleen ingevuld door de samenwerking met Elodie en Olivia, want naast een indrukwekkende verzameling van internationale modehuizen focust ‘Activewear’ op Belgische ontwerpers als Raf Simons, Dirk Bikkembergs, Walter Van Beirendonck en Glenn Martens van Y/Project.
Die laatste is een persoonlijke favoriet van beide gastcuratoren. “Glenn Martens is de reden dat Olivia en ik stilistische keuzes durven maken voor 42|54 die misschien niet iedereen begrijpt. Y/Project is geen makkelijk merk, maar hij gebruikt sportswear invloeden om zijn kleding draagbaarder te maken”, aldus Elodie Ouédraogo. De twee voormalige atleten schitteren in Y/project op de affiche en larger than life op de muur in het museum. Tijdens het bezoek hoor je nog meer van hun inzichten bij bepaalde stukken via een audioguide. Kers op de taart is Second Skin, A Virtual Trophy, een digitaal kunstwerk gecreëerd door Frederik Heyman , waarin Elodie en Olivia de hoofdrol spelen.
Activewear loopt nog tot 30 december 2021 in Modemuseum Hasselt.