Activewear vindt steeds vaker zijn weg naar onze garderobes. Modemuseum Hasselt kon deze moderevolutie niet aan zich voorbij laten gaan en zette een ‘Activewear’ expo op met atletes Elodie Ouédraogo en Olivia Borlée als gastcuratoren.

Wielershorts, hoodies en sneakers kleuren het straatbeeld en op de catwalk experimenteren ontwerpers met sportieve materialen als neopreen en spandex. Vieren de verwijzingen naar sportswear anno 2021 hoogtij of zullen deze ook in de komende jaren een vaste waarde blijven vormen? Rond dit vraagstuk bouwde het Modemuseum Hasselt de ‘Activewear’ expo op. De tentoonstelling start in 1850 en geeft de evolutie weer van de kruisbestuiving tussen sport en mode in Europa, gaande van Coco Chanel, die sportswear hanteerde als een tool voor vrouwelijke emancipatie, tot Gianni Versace, die in de jaren tachtig handig inspeelde op de toenmalige fitnesshype, en Dirk Bikkembergs, die bij aanvang van het millennium het atletische, mannelijke lichaam voorop zette in al zijn ontwerpen.

Sport couture

Ook spilfiguren in de samenvloeiing en de groei van verschillende stromingen sports-, street- en activewear Kim Jones en Virgil Abloh, die het tot artistiek directeur bij modehuizen Dior Men en Louis Vuitton schopten, krijgen de nodige aandacht. “Virgil Abloh liet in 2019 atleten defileren op de catwalk van Off-White. Onze nationale trots Nafissatou Thiam liep er naast topmodellen als Gigi en Bella Hadid. In de jurk die wordt tentoongesteld, zie je bovendien typische sportieve materialen als lycra en tule terugkomen”, legt Olivia uit.

Niet alleen modeliefhebbers, maar ook sneakerheads zullen hun gading vinden in de ‘Activewear’ expo. Bezoekers kunnen er baanbrekende collabs zoals de ‘Air Jordan 1 High OG Dior’ bezichtigen. “Bij de lancering van de sneaker in kwestie, schreven maar liefst vijf miljoen modeliefhebbers zich in op de wachtlijst ​​in de hoop een paar te bemachtigen”, zegt Elodie. “ Het originele prijskaartje bedroeg 2.000 euro. Op dit moment is het paar sneakers voor zo’n 14.000 euro te verkrijgen op het wereldwijde web – én te bewonderen in de tentoonselling.”

Van sportswear naar athleisure

Als oprichters van modelabel 42I54 speelden Elodie en Olivia een belangrijke rol in de ontplooiing van activewear in België. De twee ex-atleten zijn echte experts in performante materialen en speelden als gastcuratoren een belangrijke rol in de selecties van dit onderdeel, waar stukken worden tentoongesteld van onder andere Bioracer, Jasna Rok en Custom Territory.

“Bioracer is een Limburgs bedrijf en behoort op gebied van sportkledij tot de absolute wereldtop. Zo ontwikkelden ze een bepaalde stof, grafeen genaamd, die mee je lichaamstemperatuur regelt en waaruit pakken voor onze olympische atleten worden gemaakt”, aldus Elodie. “Jasna Rok is dan weer een wetenschapster die mode combineert met artificial intelligence. In de expo wordt een stofstaal tentoongesteld dat van kleur verandert naargelang hoe de drager ervan zich voelt. Ook Custom Territoy is een heel cool bedrijf. Ze halen plastic, rubber en ander afval uit Belgische rivieren, recycleren het en maken er vervolgens schoenen van.”

‘Activewear’ loopt nog tot en met 30 december 2021 in Modemuseum Hasselt. Wil jij je modekennis graag verbreden? ELLE geeft tien duotickets weg voor de expo inclusief een meet and greet met Elodie Ouédraogo en Olivia Borlée. Doe mee met de wedstrijd en waag je kans! 

Dit artikel kwam tot stand in nauwe samenwerking met het Modemuseum in Hasselt.
modemuseumhasselt.be

 

LEES OOK:

‘House of Gucci’: 5 weetjes over de langverwachte film

Britney Spears’ vader wil opstappen als voogd

Zo voorkom je puistjes tijdens en na de zomervakantie