Eindelijk mogen we de heuglijke nieuws delen: Dries Van Noten Beauty is een feit! De Belgische ontwerper vertelt in een exclusief interview over zijn nieuwe (uitgebreide!) cosmeticacollectie.

Dries Van Noten is niet het eerste modehuis – en vast ook niet het laatste – dat zich op beauty richt. Maar de gloednieuwe collectie bestaande uit tien parfums, dertig lipsticks en accessoires voelt desondanks als een organische uitbreiding van Van Notens universum. Het idee werd geplant – zoals veel van wat de ontwerper voortbrengt – in zijn bloementuin.

De collectie stond er uiteraard niet op één-twee-drie. Hoe is het proces verlopen?

“Zo’n drie jaar geleden nam ik de parfumeurs mee naar mijn tuin. Zij maakten er meteen associaties die ik zelf niet zou maken. Ik ging er in discussie met de neuzen omdat we onder andere minstens twee rozengeuren wilden maken. In mijn rozentuin maak ik plantencombinaties die niet echt passen. Je hebt verschillende combinaties die mogen en niet mogen, maar die regels lap ik aan mijn laars. Ik plant de bloemen bijvoorbeeld heel dicht zodat ze moeten vechten om licht. We wilden geen klassieke rozengeur, maar we wilden de rozen uit hun verband rukken, ze evenwel laten vechten met iets. Daardoor is mijn parfum ‘Raving Rose’ ook perfect haalbaar voor mannen. Dat is de bedoeling van alle geuren. Of ze door mannen of vrouwen gedragen worden, is het laatste van mijn zorgen.”

Icone citation

MIJN PARFUMS ZIJN NIET PER SE CROWD PLEASERS

“Nadien zijn we begonnen met het over en weer sturen van heel wat stalen. Een stuk ervan, de ontwikkeling, vond plaats voor de coronacrisis. Er zijn dus enkele geuren die eigenlijk al een hele tijd bestaan. Maar om dan de flessen te ontwikkelen, de details… Je kunt er van dromen, maar dan moet het ook echt gerealiseerd worden. Het is een proces waar heel veel tijd in geslopen is, vooral in de verpakking. Toen we de lippenstiften maakten wilde ik een papieren verpakking zodat er geen plastic film overheen moest, maar de producten moeten wel verzegeld zijn. We zochten dus een manier om alles in papier te doen met zo weinig mogelijk plastic of lijm. Dit is een heel boeiend proces geweest, maar het heeft wel zijn tijd gevraagd.”

santal greenery Dries Van Noten

Het ‘Santal Greenery’ parfum

Onlangs sprak ik met een parfumeur die me vertelde dat een parfum een verhaal nodig heeft om succesvol te zijn. Wat is jouw verhaal? 

“Ik denk dat het verhaal heel belangrijk is. De namen spreken voor zich, ze zijn niet bedacht door een marketingteam. Het zijn eigenlijk de werknamen die de neus geeft voor het concept van de geur. Neem nu ‘Neon Garden’: je hebt het hedendaagse, fluorescerende versus de natuur, de ‘garden’. Dus welke naam zou beter passen? Hetzelfde geldt voor ‘Fleur du Mal’. Het was de bedoeling om te beginnen bij een frisse geur die langzaam zwaarder wordt. In mijn collecties maak ik clashende, onmogelijke combinaties, die zijn dikwijls ook niet altijd evident of cliché. Ze geven soms een slag in je gezicht. Die niet evidente kant wilde ik ook creëren, de naam ‘Fleur du Mal’ dekt daarom voor mij de lading.”

dries van noten

De ‘Fleur du Mal’-collectie

“De flessen dienen voor mij ook als vertaling van de geur. Daarom was ik ook zo blij om meteen een collectie parfums te mogen maken. Er zijn immers heel veel huizen die allemaal dezelfde flessen gebruiken in een andere kleur, maar niemand is zo gek om te werken met gerecycleerd plastic, hout, gegraveerd metaal, porselein… elke fles heeft zijn eigen moeilijkheden, zijn eigen challenge. Elk glas is ook nog eens anders afgewerkt.”

Je lanceert meteen tien geuren. Hoe kwam je op dat idee, of is het gaandeweg zo gegroeid?

“Het idee om tien parfums te lanceren is gaandeweg gegroeid. Op een bepaald moment lagen er vierentwintig geuren op tafel, maar ik wist dat dat niet haalbaar was. We zijn beginnen elimineren en nadenken hoe we er een collectie van konden maken. Er werden heel wat mensen ingeschakeld om te testen en hun eerste impressie te geven. Met die achtergrondinformatie heb ik me vervolgens twee dagen teruggetrokken om te ruiken. Ik heb er nog twee geuren bijgevoegd die niemand had aangeduid als favoriet, waaronder  ‘Cannabis Patchouli’ met de houten fles die ik fantastisch vind. Stilaan begint ook die geur in de smaak te vallen bij steeds meer mensen.”

tien Dries Van Noten parfums

De tien Dries Van Noten parfums

Dries Van Noten Beauty lanceert ook 30 lipsticks. Waarom beginnen bij lippenstift? 

“Dit is het begin van een beautycollectie, er komen nog andere producten aan. We zijn hiermee begonnen omdat het een belangrijk product voor ons is. Als je kijkt naar de shows wordt er bijna altijd lipstick gebruikt en de rest van het gezicht wordt neutraal gehouden. De juiste intensiteit zoeken was het belangrijkste, net zoals ik altijd zoek naar de mooiste stoffen. We zochten naar de goeie balans tussen de finish, de intensiteit en de kleuren. Er komen regelmatig limited editions bij in meer uitzonderlijke kleuren als donkergroen en intens, donkerpaars. Er is nog vrij veel in de maak.”

Dries Van Noten parfums lipsticks

De Dries Van Noten lipsticks met tweekleurige hulzen

In de communicatie wordt niet naar mannen of vrouwen verwezen. Een bewuste keuze?

“Dat is voor mij totaal irrelevant. Het parfum dat ik ooit samen met Frederic Malle heb gemaakt was bijvoorbeeld gericht op vrouwen, maar verkocht veel meer aan mannen. Oranjebloesem is voor mij bijvoorbeeld neutraal. Ook voor de lippenstiften hebben we mannen gebruikt , wat vandaag voor mij de normaalste zaak van de wereld is. Dit is ook zo in mijn kledingcollecties: ik kijk naar stoffen zonder een geslacht in het achterhoofd te hebben.”

Wat is het meest verrassende geweest aan dit hele proces? 

“Het is een creatief proces, maar ook bijzonder technisch. Hoe kun je je droom en zin voor perfectionisme vertalen naar de realiteit? Op de kwaliteit van de geuren heb ik geen enkel compromis gesloten, alles is zo duurzaam en traceerbaar mogelijk gemaakt, dat was voor mij evident.”

Dries Van Noten Beauty lanceert haar parfums, lipsticks, colognes, handcrèmes en accessoires op 2 maart 2022  in geselecteerde Dries Van Noten boetieks en op DriesVanNoten.com.

LEES OOK: Interview met parfumeur Francis Kurkdjian: “ik wil geuren maken die minstens 10 jaar stand houden”