‘Onze’ Glenn Martens, de designer van Y/Project gaat aan de slag met de codes van Diesel in een eerste veelbelovende modeshow.
Jeansmerk Diesel maakt een renaissance mee onder leiding van de nieuwe creatief directeur Glenn Martens. De Belg stelde deze zomer al een eerste collectie voor, maar tijdens Milan Fashion Week hield Martens nu zijn eerste liveshow. En het hoeft eigenlijk niet gezegd: de verwachting lagen hoog.
De kracht van Diesel is dat het iedereen aanspreekt – Glenn Martens
De collectie toonde vier verschillende facetten van het merk: Diesel als denimmerk, Diesel als attitude voor een succesvol leven, Diesel als popicoon met MTV-georiënteerde vibes en Diesel op een artisanale manier.
Splitrokken en sportieve silhouetten
Het uitgangspunt voor de collectie was natuurlijk denim, voor mannen en voor vrouwen. Maar ook leder, breigoed en tule passeerden de revue. Behalve zwart, blauw en rood (niet alleen kleren, maar ook gezichten), zagen we hints van roze, limoen, lila en oranje. Typische Martens-silhouetten kwamen voorbij, denk sexy splitrokken en gedeconstrueerde croptops, net als jeans-op-jeans looks en verwijzingen naar sport (motorcross).
Retro denim
Diesel, ontstaan in 1978 onder leiding van Renzo Rosso, gaat al decennia mee en droeg dus in de jaren 2000 bij aan de populariteit van de lage tailles en bootcut jeans. Verwijzingen naar dit razend populaire Y2K-tijdperk waren er niet alleen in denim, maar ook in minipuffers, ultrakorte rokjes en haltertops, inclusief matching schoudertasje.
Duurzaam Diesel
Voor deze collectie dook Martens in de ‘denim library’ van het merk, om vervolgens duurzamere versies te creëren samen met stofspecialisten. Jeansstoffen werden met de hand gesneden en opgerold om jassen te maken die eruit zien als nepbont. Gerecycleerd organza werd omgetoverd tot luchtige jurkjes. Duurzaamheid staat dus – net zoals bij Y/Project – centraal. Of zoals Glenn Martens het aan MMF vertelt: “Ik wil graag geloven dat mijn werk op vlak van duurzaamheid ook geapprecieerd kan worden door mensen die niet in de mode werken, door mensen die van Diesel houden en die zich zo willen openstellen voor meer bewustwording.”
Bekijk enkele silhouetten uit de collectie hier:
LEES OOK: Milaan Fashion Week: 10 Italiaanse influencers om te volgen