Maak kennis met Noble Panacea. In België is het merk nog vrij onbekend, maar elders doet het al veel stof opwaaien. De oprichter, Sir Fraser Stoddart, een Nobelprijs voor scheikunde heeft gekregen? Razend interessant. Met zijn hoogtechnologische formules en luxueuze verpakking weet het merk een plaats te veroveren in de wereld van de luxecosmetica.
We spreken met Céline Talabaza, CEO van Noble Panacea.
Jullie merk is uniek in de cosmetica-industrie. Hoe is het tot stand gekomen?
“Noble Panacea is inderdaad een bijzonder project. In de wereld van de cosmetica zie je maar zelden een project dat op echte technologische vooruitgang is gebaseerd. Ons merk is opgericht door de wetenschapper Sir Fraser Stoddart. Hij werkt aan moleculaire machines – daar heeft hij trouwens een Nobelprijs voor gewonnen. Maar daarnaast is er ook de OMV-technologie die in Noble Panacea wordt gebruikt. Ze is het resultaat is van vele jaren van research en maakte deel uit van een van de onderzoekslijnen die tot die Nobelprijs hebben geleid.”
Wat houdt die OMV-ontdekking precies in?
“Eigenlijk gebeurde die ontdekking vrij toevallig. Bij OMV wordt hoofdzakelijk gewerkt met ingrediënten op moleculaire schaal. Vandaag de dag kunnen we die capsules, die uit natuurlijke materialen bestaan, moleculair ontleden en laden, loaden. Dat gebeurt met technieken die het mogelijk maken om constant en gelijkmatig werkzame stoffen vrij te geven. Het is de bedoeling om de werkzame stof zo lang mogelijk actief te houden, zonder dat ze het lichaam gaat irriteren. Het verschil tussen een product met of zonder OMV-technologie is dat we niet echt weten hoelang een product zonder OMV actief blijft. Daarnaast moeten we dan bepaalde doseringen in acht nemen om te voorkomen dat elementen slecht op elkaar reageren. OMV beschermt die elementen op moleculair niveau en houdt ze intact, waardoor negatieve interactie wordt vermeden. Tot slot is de capsule rond de moleculen van de ingrediënten zeer klein. Zo kunnen de werkzame stoffen tot diep in het organisme doordringen. De capsule is gemaakt van gepatenteerde natuurlijke materialen en kan in diverse industrieën worden gebruikt.”
Wist Sir Fraser Stoddart op het moment van zijn ontdekkingen dat de cosmeticasector een van de eerste toepassingsgebieden van OMV zou worden?
“Aanvankelijk niet, nee. Hij wil de technologie vooral voor een zo groot mogelijk publiek toegankelijk maken. Voor hem is de cosmetica-industrie een mooie manier om veel mensen toegang tot deze uitvinding te geven.”
Is Noble Panacea het bewijs dat geavanceerde wetenschap en cosmetica hand in hand gaan?
“Absoluut. Voor mij zijn wetenschap en schoonheid altijd al onlosmakelijk met elkaar verbonden geweest. Het verouderingsproces van de huid is uiteraard een natuurlijk proces, maar overal komt scheikunde bij kijken. Niet alleen in de schoonheidsbranche maar ook in de keuken en op nog veel andere gebieden. Onze cosmetische samenstellingen zijn dus het resultaat van scheikundig, wetenschappelijk werk. Vaak wordt er een beeld van de cosmetica-industrie opgehangen als was het een onbeduidende en oppervlakkige sector. Toch denk ik dat wij een zekere verantwoordelijkheid dragen. Als je advertenties en informatie verspreidt over hoe vrouwen zichzelf zien en voelen, neem je immers een sociale rol aan. Toen we besloten om het merk op te richten, vond ik het dan ook erg belangrijk om een boodschap van authentieke schoonheid uit te dragen. Zo hebben we het altijd over goed of mooi ouder worden in plaats van anti-aging. Wij willen vrouwen vertegenwoordigen die er niet alleen mooi uitzien, maar die ook stralen van innerlijke schoonheid, vol ideeën en talent.”
Is Sir Fraser Stoddart nog steeds bij het merk betrokken?
“Hij is de oprichter, dankzij hem bestaan we. Bij de lancering hebben we veel tijd samen doorgebracht. We wilden zeker zijn dat het label alle waarden uitdraagt waar hij belang aan hecht. Hij is een oprechte, gulle man, gepassioneerd door groene chemie en door de toekomst van de komende generaties. Hij streeft naar meer diversiteit en wil de rol van vrouwen in de wetenschap bevorderen. We proberen dus zo transparant mogelijk te zijn over onze samenstellingen en de ingrediënten die we gebruiken. Verder stimuleren we authentieke schoonheid en besteden we veel aandacht aan de impact van onze producten op het milieu. Tot slot werken we samen met Girl Up, voor de opleiding van meisjes, en hebben we een zeer divers en gevarieerd team. Vandaag staat Sir Fraser Stoddart aan het hoofd van de afdeling onderzoek en ontwikkeling van Noble Panacea. Samen met zijn teams werkt hij aan de verbetering van OMV-producten en -technologie. Hij blijft dus erg aanwezig.”
Wat maakt Noble Panacea uniek op de huidige cosmeticamarkt?
“De OMV-technologie is gepatenteerd en uniek. Het is niet alleen een mooi verhaal, de resultaten zijn spreken voor zich. Ook de manier waarop de producten worden gemaakt, is ongezien. Het is een echt monnikenwerk. Alleen al het uitwerken van de samenstelling neemt drie weken in beslag. En dan heb ik het nog niet eens over de verpakking. Heel anders dus dan bij de concurrentie.”
Bevatten alle verzorgingsproducten van het merk OMV-technologie?
“Ja, het team wilde zich hiermee van de andere merken onderscheiden.”
Wat zijn – naast de OMV-technologie – de specifieke kenmerken van de producten van Noble Panacea?
“Dat zijn er best veel. Het is makkelijker om te beginnen met de ingrediënten waar we niet mee werken. Wij wilden alle elementen bannen die direct of indirect schadelijk kunnen zijn. Daarom gebruiken we geen parabenen, alcohol, parfum of kleurstoffen. Ik kan wel zeggen dat het een hele technische prestatie is om zonder al die ingrediënten toch een aangenaam galenisch product te maken. Ten tweede dragen wij het Leaping Bunny-label. Dat betekent dat we niet testen op dieren. De ingrediënten die we gebruiken, zijn heel zorgvuldig geselecteerd. Elk extra ingrediënt is van belang en zorgt voor een toegevoegde waarde. Daarom zijn onze producten zo efficiënt. Sommige materialen worden alleen bij bepaalde lijnen toegepast, afhankelijk van het beoogde resultaat.”
De verpakking is erg origineel. Waarom hebben jullie voor individuele pads gekozen?
“De verpakking zelf is een echt technisch hoogstandje De witte, minimalistische doos is gemaakt van zetmeel en is gedeeltelijk biologisch afbreekbaar. Het materiaal leeft en beweegt, het is uiterst moeilijk en delicaat om mee te werken. De keuze voor individuele dosissen houdt verband met de samenstelling. Zo kunnen we ervoor zorgen dat de die volledig blijven, precies zoals ze zijn ontwikkeld en gecreëerd. En aangezien OMV gevoelig is voor lucht en licht, moesten ze worden afgeschermd. De beste oplossing was dus om ons product in pads te verpakken. Zo hebben we minder bewaarmiddelen nodig dan conventionele producten en zijn onze klanten ook zeker dat ze precies de juiste hoeveelheid aanbrengen.”
Wat zijn volgens jou de criteria voor luxecosmetica?
“Ik denk dat het vooral gaat om ervaring, om de kwaliteit van het product. Verder telt ook de kwaliteit en de efficiëntie van de productieketen. Je kunt wel zeggen dat een milieuverantwoord luxemerk vrij revolutionair is.”
Op welke manier zet Noble Panacea zich in voor het milieu?
“We hechten heel veel belang aan milieuvriendelijkheid. Zo hebben we net refills op de markt gebracht, een heel eenvoudig en tegelijk erg slim systeem. Wanneer alle dosissen op zijn, is er een navulsysteem om het doosje bij te vullen. Zo hoeven we geen extra verpakkingen te produceren – ook al zijn die gedeeltelijk biologisch afbreekbaar. We werken ook samen met Terra Cycle om de ingezamelde pads te recycleren. Dat project loopt al sinds de start. In de loop van zijn carrière heeft Sir Fraser Stoddart veel tijd aan groene chemie gewijd en we proberen die principes ook op onze productieprocessen toe te passen. Verder letten we goed op de kwaliteit van alle gebruikte materialen, inclusief het papier. We proberen dus zo weinig mogelijk afval te creëren en milieuverantwoord te werk te gaan.”
Welke uitdagingen komen er nog aan?
“Het merk is nog jong, in zekere zin is alles dus nog een uitdaging. Ik zou willen dat de mensen anders gaan aankijken tegen het begrip luxeproduct. Dat de consument beter wordt voorgelicht over wat de huid werkelijk nodig heeft. En dat hij of zij begrijpt dat iets meer betalen voor een product van kwaliteit in zijn of haar eigen belang is. Wat dat betreft, is er nog veel werk aan de winkel. Ook moeten we de mensen laten zien waarin Noble Panacea zich onderscheidt ten opzichte van de concurrentie.”
Noble Panacea in enkele woorden?
“Een wetenschappelijk meesterwerk!”
LEES OOK
Zo ga je huidveroudering tegen met de nieuwe LPG® in & out oplossingen
Soft routine: 10 tips voor een milde huidverzorging
All day all year: ‘topcoat’-verzorging voor een make-over van je huid