Bicester Village maakt het haar missie om jonge ontwerpers te steunen. Dit keer nodigt het luxueuze outletcomplex Richard Quinn uit om de nieuwe pop-up store, The Creative Spot, in te richten. Prints, prints en nog eens prints!
THE CREATIVE SPOT X BRITISH FASHION COUNCIL
Verschillende krachten in de mode-industrie werden gebundeld om dit project tot een succes te maken. Bicester Village, de grote zus van het Belgische Maasmechelen Village, biedt een ongeëvenaarde winkelervaring voor mensen die luxe tegen een goede prijs willen. Christian Louboutin, Dior, Gucci en Loewe zijn slechts enkele van de boetieks die je kan vinden tijdens je shopping trip. Door samen te werken met de British Fashion Council, de Britse organisatie die design ondersteunt, biedt het dorp een unieke ruimte waar jonge ontwerpers hun collecties (gratis) kunnen verkopen en profiteren van een etalage voor internationale bezoekers. Voor Desirée Bollier, voorzitter en Global Chief Merchant van The Bicester Collection, draait het allemaal om het dienen van de belangen van de klant: “Onze klanten zijn zeer internationaal, reizen graag en ontdekken liefst nieuwe dingen. Ze zullen de kans krijgen om van het ene dorp tot het andere nieuwe en verschillende ervaringen op te doen dankzij de lokale voetafdruk die een ruimte als deze biedt. Veel Britser dan dit wordt het niet!”
RICHARD QUINN EN CO
Met zijn bloemenprints en vrolijke inrichting heeft The Creative Spot een Swinging Sixties-vibe, symbool voor popcultuur en vrije mode. Caroline Rush, Chief Executive van de British Fashion Council, zegt: “We zijn verheugd om weer samen te werken met Bicester Village door middel van een designer pop-up winkel in samenwerking met The Creative Spot. Het is de perfecte gelegenheid om innovatieve en duurzame merken te promoten bij een internationaal publiek en om het platina jubileum van de Britse koningin te vieren”.
De creatieve leiding van dit project is in handen van de getalenteerde Richard Quinn, winnaar van de allereerste Queen Elizabeth II Award for British Design. De timing had niet kunnen zijn, met een belangrijk jubileumjaar voor de Britten. Naast zijn eigen betaalbaardere collectie die hij ontwierp voor dit project koos de Londense designer 18 landgenoten uit om in de pop-up aanwezig te zijn: onder hen Christopher Kane, Mary Katrantzou, Mira Mikati, Mother of Pearl, Patrick McDowell, Roksanda, Sophia Webster en vele anderen. Hij legt uit: “Solidariteit in de mode is van essentieel belang en daarom is de rol van de British Fashion Council cruciaal om banden tussen ontwerpers te smeden, maar ook om hen internationale bekendheid te geven. Daar heb ik van kunnen profiteren, dus was het mijn beurt om bij te dragen.”
Naast de pop-up store is The Bicester Collection ook bezig met een mentorprogramma om jonge ontwerpers te steunen. “Niet alle ontwerpers zijn noodzakelijkerwijs geboren financiers. Niet elke Saint Laurent heeft een Pierre Bergé!” legt Désirée Bollier uit. “In de groep hebben we zoveel middelen, afdelingen, gedreven door gepassioneerde professionals dat we besloten hebben om ze beschikbaar te stellen aan ontwerpers die willen beginnen.” Het programma, dat in 2024 van start gaat, helpt ontwerpers bij hun ontwikkeling en groei. The Bicester Collection is ook beschermheer van de Industry Mentor Hub van de British Fashion Council, die deelnemende ontwerpers steunt met gratis winkelruimte.
BICESTER VILLAGE, VER EN TOCH DICHTBIJ
Toegegeven, het shopdorp aan de rand van Londen is niet naast de deur. Je neemt een rechtstreekse trein vanuit Londen en in 45 minuten sta je in het eigen station van Bicester Village. Plan je een citytrip naar Londen, rek dan een volledige dag uit om van en naar het outletcomplex te gaan en alle winkels te kunnen bezoeken. Eens in Bicester Village ligt alles gelukkig op wandelafstand: meer dan 160 luxeboetieks met uitzonderlijke prijzen (Gucci loafers voor £200!), restaurants en talrijke extra diensten, is het een geweldig einde van een trip in Engeland. Tot de extra diensten behoren onder meer parkeerreserveringen, Hands Free Shopping, een toegewijde meertalige conciërge, persoonlijk winkelen en winkelen op afstand. In een tijd waarin retail een metamorfose ondergaat, is winkelen in open lucht met de merken waar je van houdt het perfecte antwoord voor koopjesjagers!
The Creative Spot x British Fashion Council loopt tot 15 juni, meer info via thebicestercollection.com.
LEES OOK: Van streetwear tot designer: dit zijn onze 25 favoriete vintage webshops