Het nieuwe Belgische merk Studio Clique bestaat uit drie vriendinnen met een passie voor mode. Zij willen het ‘je ne sais quoi’-gehalte bij vrouwen naar boven brengen door coole en stijlvolle ontwerpen.

Ontmoet de ‘Clique’

Studio Clique is een Antwerp-based merk voor vrouwen dat draagbare stuks voorop plaatst. Alles moet combineerbaar zijn voor iedere dag en elke gelegenheid.  Met alle stuks van deze eerste collecties kan je zowel naar een lunch met vrienden gaan, naar je werk gaan of op restaurant. “Of zoals ons met dozen, én onze kinderen sleuren”, klinkt het.

Dat ze met hun drieën zijn, dat is hun grootste sterkte. Ze zijn allemaal vaardig op een ander vlak waardoor ze de perfecte ‘match’ vormen. De drie dames (Britt, Julie en Mich) vonden elkaar in Lunelautre, de kledingwinkel van Britt en Julie waar Mich startte als jobstudent. De connectie werd zo sterk dat ze hun klik niet kwijt wilden. “Een winkel hebben we al, dus dan zijn we maar begonnen met een eigen collectie.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Studio Clique (@studio.clique)

De eerste collectie

De collectie bestaat uit verschillende prints, kleuren en structuren. Zo kunnen vrouwen alles mixen en matchen voor welke gelegenheid dan ook. “je gaat eerst naar je werk in een kleedje met sneakers, om vervolgens op restaurant te gaan met een leuk hakje. Aangepaste schoenen doen zoveel aan je outfit.” Daarom zijn de ontwerpen uit de collectie voor iedereen toegankelijk, iets wat de oprichters zeer belangrijk vonden.

Icone citation

Rachel Green zou deze collectie gedragen hebben

Studio Clique vertrok vanuit het idee dat trends altijd terugkomen. “Mode kan je nooit helemaal heruitvinden.”  Door het aanpassen van kleine details kan je oude stuks hedendaags maken, waardoor de collectie zowel jonge meisjes aanspreekt als oudere vrouwen.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Studio Clique (@studio.clique)

Stappen richting duurzame mode

Als klant wil je niet iets kopen voor één gelegenheid, zoals een trouw, om daarna je outfit voorgoed in je kleerkast te hangen. Ook de dames van Studio Clique willen hun collectie duurzaam maken. De verschillende boven- en onderstuks maken het mogelijk om eindeloze combinaties te maken die tijdloos zijn.

Verder werken ze ook met een ‘core collectie’ die ze elk seizoen willen laten terugkomen. Dit zijn basisstuks zoals t-shirts en hemdjes die niet elk seizoen anders moeten zijn. “Dit is ook leuk voor de klanten om duurzame stuks in hun kast te hebben die ze eindeloos kunnen combineren.”

Icone citation

Duurzaamheid is geen zwart-wit verhaal

Duurzaamheid aan de productiezijde is een ander verhaal. Als nieuw merk is dit nog moeilijker, maar alle kleine beetjes helpen.  Volgens hen is “het grootste probleem waar de modesector mee zit de verpakking”. Alles wordt in plastiek geleverd. Zonder dat hoesje komen er vlekken op de kleren waardoor je ze ook moet weggooien. “Duurzaamheid is dus geen zwart-wit verhaal.” Het staat ook tegenover efficiëntie, dus moeten er bepaalde keuzes gemaakt worden.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Studio Clique (@studio.clique)

De ‘Parisienne’ als inspiratie

De nonchalance van een Parisienne is een fenomeen. Dat ‘je ne sais quoi’-gehalte wouden de dames dan ook in hun collectie brengen. Er hangt dan ook een bepaalde sfeer in modestad Parijs “met al die coole vrouwen die op straat wandelen”. Dat is ook herkenbaar aan de fotoshoot van hun eerste collectie. “De moderne vrouw, in de straten van Brussel, op weg naar haar werk of een evenement.” Mensen moesten zich vooral herkennen in de dames op de foto’s. Want herkenbaarheid is heel belangrijk voor Studio Clique.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Studio Clique (@studio.clique)

Maar ook beroemde figuren zoals Rachel Green en Carrie Bradshaw mogen niet ontbreken. “Zij zouden er zo goed uit zien in de collectie!” Dat zijn ook dames die alles konden mixen, er toch casual uitzien met een vleugje ‘sexy’. Ook de Belgische Angèle is meer dan welkom om in hun ontwerpen te flaneren. “Zij is zo cool en tegelijk mysterieus.” Alle ontwerpen zijn vernoemd naar de belangrijke vrouwen in hun leven. In de toekomst “komen er zeker een Angèle, Rachel en Carrie”.

Dromen van een samenwerking met Gucci

Op lange termijn wil Studio Clique beschikbaar zijn in alle provincies en grote steden. Maar “dream big”. De ultieme droom is natuurlijk deel uitmaken van Paris Fashion Week. Dit is hun favoriete stad en zou echt de kers op de taart zijn. Er zijn al Belgische merken hen voorafgegaan, dus helemaal onbereikbaar is het niet.

Icone citation

Samenwerken met Gucci is één van de grote dromen

De ultieme samenwerking is natuurlijk Gucci. Ze hebben al schoenen van het beroemde merk gebruikt voor hun fotoshoot. “Het past in de vibe van onze kleding.” Het merk is volgens hen tijdloos en fashionable. Daarom hebben ze bij de lancering van hun merk, in plaats van een fles cava te poppen, zichzelf gepersonaliseerde ‘Gucci loafers’ cadeau gedaan.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Studio Clique (@studio.clique)

Ontdek Studio Clique op hun website en op Instagram. Wij zetten hier alvast de favoriete stuks van de ontwerpsters op een rij. Ondertussen zijn de dames al volop bezig aan hun tweede collectie!

studio clique mode

Annie, Abstract Rose, €275

studio clique mode

Elise, Blue Stripe, €275

studio clique mode

Roxy, Pied de Poule, €225

Shop Hier

(Stagiaire Fleur Tollet)