Want duurzame juwelen raken nooit uit de mode.
Velen onder ons willen absoluut duurzamer shoppen – en terecht.
Maar hoe kunnen wij als consument greenwashing-vallen vermijden? Hoe kunnen we eisen dat de merken hun manier van werken ook echt veranderen?
“De sector evolueert heel snel”, vertelt Aurelia Figueroa. Zij is Duurzaamheidsmanager bij Breitling, dat baanbrekend werk verricht op het vlak van sociale en milieuverandering. “Wie naar duurzaamheid streeft, moet beginnen bij de traceerbaarheid.” Je kunt immers niet beweren duurzaam te zijn als je geen idee hebt van de herkomst van je producten.
“Ik hoop dat dit ooit verplicht wordt binnen de sector, maar voorlopig moet elk label zelf de verantwoordelijkheid nemen om die informatie vrij te geven. Het komt er dus op neer dat klanten de juiste vragen moeten stellen.”
Uiteraard is niets duurzamers dan wanneer we met zijn allen gewoon minder gaan consumeren. Maar als je dan toch in een nieuw horloge of sieraad wilt investeren, is het een goed idee om eerst deze vragen te stellen…
1. Hoe transparant is een merk bij het verstrekken van informatie?
Traceerbaarheid is de sleutel voor echte duurzaamheid, zowel op sociaal als op ecologisch vlak. Het is dus een goed teken als je vlot informatie vindt over elke stap van het productieproces van een bepaald horloge of juweel.
“Stel jezelf de vragen: Waar komt dit product vandaan? Wie heeft meegewerkt aan de productie? Hoe zijn die mensen behandeld?” suggereert Aurelia. “Het is niet genoeg als een label iets beweert, je hebt bewijs nodig. Wat voor bewijs legt het merk voor? En wie heeft gecontroleerd of het klopt?”
Het team van Breitling houdt het niet bij mooie woorden. Zo heeft het onlangs de Super Chronomat Automatic 38 Origins op de markt gebracht: zijn eerste ‘traceerbare horloge’. Elk horloge heeft een bewijs van herkomst dat aan een blockchain ondersteunde NFT is gekoppeld. Die bevat alle details over de herkomst van de waardevolle materialen en over de verantwoorde maatregelen die over de hele toeleveringsketen worden toegepast. Alle gegevens zijn onafhankelijk geverifieerd door Sourcemap. De toeleveringsketen is weergeven in die NFT en is online in kaart gebracht. Ook het ambachtelijke goud en de lab-grown diamanten van het horloge zijn hierin opgenomen.
2. Waar haalt een label zijn waardevolle materialen?
Je denkt misschien dat gerecycleerde materialen je impact op het milieu verkleinen, maar bij goud is dat niet zo eenvoudig.
Dat komt doordat het uiterst moeilijk is om de herkomst van gerecycleerd goud accuraat na te gaan. En door het gebrek aan regulering zou het best kunnen dat de originele materialen enkele dagen eerder nog zijn gedolven op een manier die zware ecologische of sociale schade aanricht.
Daarom is het essentieel dat scrupuleus wordt nagegaan waar de materialen vandaan komen. Voor goud is de betrouwbaarste bron die waarbij je elke stap van het productieproces kunt nagaan. Ja, ook als dat betekent dat je gerecycleerde materialen links moet laten liggen.
3. Heeft een gemeenschap baat bij het product dat het heeft (helpen) leveren?
Echte duurzaamheid heeft niet alleen met het milieu te maken, maar ook met de sociale impact. En dus moeten labels de bevolkingen steunen die hen de materialen aanleveren of ze bewerken.
Stel jezelf de vragen: Waar komt dit product vandaan? Wie heeft meegewerkt aan de productie?
Vooral goudwinning gebeurt vaak in erg afgelegen gebieden. En voor de mensen die er wonen, is het vaak de belangrijkste bron van inkomsten. Hoe compenseren bedrijven die gemeenschappen? Gezonde werkomstandigheden waarbij de mensen niet worden uitgebuit, is het absolute minimum. Daarnaast zetten sommige merken zich ook in voor sociale en economische ontwikkelingsinitiatieven in de streek.
Vind je daar nergens informatie over terug? Beschouw dat dan maar meteen als een red flag. Breitling streeft ernaar om tegen 2025 alleen nog met verantwoord gewonnen goud en diamanten van officieel erkende leveranciers te werken. Bovendien heeft het label zich verbonden aan ambachtelijke mijnen die ontwikkelingsprojecten voor de lokale gemeenschap steunen.
4. Wat doet een label om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen?
Duurzaamheid is een lang traject. De labels moeten dan ook voortdurend vernieuwingen doorvoeren om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Voor Breitling betekent dit dat we onszelf constant evalueren. Vorig jaar berekende het merk samen met Coalition on Materials Emissions Transparency de ecologische voetafdruk van al zijn afzonderlijke producten.
Dit was een primeur in onze branche. Zo zijn we bijvoorbeeld meer te weten gekomen over de duurzaamheid van de producten. Maar dat niet alleen. Het gaf Breitling ook de kans om bij te leren over de milieu-impact van zijn upstream-waardeketen. En we konden achterhalen welke elementen daarvoor verantwoordelijk zijn. Met al die informatie kan het merk ook effectief iets doen en zijn ecologische voetafdruk in real time verkleinen.
5. Waar haalt een label zijn diamanten en biedt het lab-grown opties aan?
Het is uitermate moeilijk om de herkomst van gedolven diamanten te achterhalen. “De biodiversiteit en waterimpact van gewonnen diamanten is enorm, net als de energie die nodig is om ze te delven”, aldus Figueroa.
Met lab-grown diamanten kunnen labels nauw samenwerken met hun leveranciers. Zo kunnen ze volledige traceerbaarheid garanderen voor elke stap van de voorzieningsketen. Ze kunnen nagaan hoe de mensen worden behandeld en waar hun energie vandaan komt. Ook kunnen ze hen helpen om naar hernieuwbare energiebronnen over te gaan.
Lees hier meer over de Super Chronomat Automatic 38 Origins en de duurzame werkwijze van Breitling hier.
Dit artikel kwam tot stand in rechtstreekse samenwerking met de Breitling.
www.breitling.com
LEES OOK :
Wish list: deze designer musthaves ga je deze herfst overal zien
Natural Nut’ly: Belgische en natuurlijke smeerpasta
Onze complete modegids voor herfst en winter 2022