Zalando reikte tijdens Copenhagen Fashion Week voor de vijfde keer haar Sustainability Award uit. De grote winnaar is het Deense STAMM, dat naast een geldprijs ook de kans krijgt om een duurzame capsulecollectie te creëren exclusief voor Zalando.
Dat oprichter Elisabet Stamm niet vies is van uitdagingen, bleek al toen ze een merk oprichtte middenin een wereldwijde pandemie die ook de mode-industrie zwaar trof. Met STAMM besloot Elisabet het anders aan te pakken, niet alleen door haar genderfluïde en diverse aanpak, maar vooral door te blijven experimenteren en innoveren op vlak van duurzaamheid. “Niet de makkelijkste weg”, geeft ze zelf toe, “maar wat we doen voelt waardevol.”
Dit bericht op Instagram bekijken
Vertel ons iets over STAMM
“STAMM overspant culturen. We noemen het ‘Something To Wear For Superhumans’. We wilden altijd al een verandering teweegbrengen, niet alleen in het ontwerp, maar vinden de mooiste betekenis in het leven wanneer werelden en culturen botsen. Wij creëren voor een lange levensduur, wat betekent dat elk ontwerp eerst en vooral genderloos en divers is. Onze producten worden gemaakt met meer verantwoorde materialen, zonder de oorsprong, het ambacht en het algemene bestaan ervan uit het oog te verliezen, met transparantie en traceerbaarheid.”
Wat betekent de Zalando Sustainability Award voor je merk?
“Deelnemen aan de Zalando Sustainability Award is een geweldige kans voor STAMM als nieuw opgericht merk. We bevinden ons in een positieve samenwerkingssituatie waarin we de kans krijgen om ons werk in de meest relevante context te tonen. Het is een synergie van alles waar we aan gewerkt hebben en die erkend wordt door een platform dat vooruitdenken en positieve verandering ondersteunt en aanmoedigt.”
Waar haal je inspiratie vandaan?
“Ik heb mezelf beloofd dat mijn werk altijd groter moet zijn dan mezelf, maar toch moet het uit mezelf komen. Ik wil energie brengen en anderen in staat stellen het proces te voelen. Het is belangrijk dat inspiratie niet geforceerd wordt, ik wil nooit te veel ‘zoeken’. Het is een proces waarin muziek, beeld, kunst, boeken, gesprekken en energieën samensmelten tot een geheel. Het is een soort gekke puzzel en ik hou van dit compositieproces.”
Tien jaar geleden ging het erom hoe snel en goedkoop je uit India of China kon ‘halen’. Nu merk ik een shift naar het lokale en zelfgemaakte
Kan je iets vertellen over de technieken die je gebruikt om de impact van je collecties op het milieu te verminderen?
“Wij gebruiken drie verschillende technieken om de impact van onze collecties te helpen verminderen:
– We corrigeren veel van onze ontwerpen in 3D voordat de uiteindelijke prototypes worden gemaakt. Dit is een hulpmiddel dat we gebruiken om onze verspilling van zowel stoffen als verzendingen te minimaliseren.
– We werken samen met stoffenmakers en vinden vaak nieuw leven en potentieel in stoffen die al geweven zijn. Door deze materialen een nieuwe vorm te geven, helpen we de vaklui en zorgen we voor een interessante uitwisseling van traditionele kledingstukken in een hedendaags jasje.
– Onze collectie bevat natuurlijke kleurstoffen in denims zoals natuurlijk indigo, terwijl we in onze volgende collectie stukken introduceren die met de hand zijn geverfd met boomschors en gele granaatappelschil.”
We kiezen niet altijd de gemakkelijkste weg, maar wat we doen is waardevol en vol perspectief
Met welke soorten materialen heb je gewerkt en hoe heb je ze verkregen?
“Voor onze AW23-collectie hebben we gewerkt met kapok als vulmateriaal om dierlijke vezels te vervangen door een natuurlijke bron. We gebruiken gerecycled dons (RDS), Dupont™ Sorona® en regeneratief en biologisch katoen, net als gerecycled leer en leerresten. Ons textiel wordt met de hand geweven en met de hand geverfd met natuurlijke kleurstoffen.”
Wat zijn je dromen voor de toekomst? Zowel voor jouw merk als voor de mode-industrie als geheel?
“Het is een droom om een industrie te zien verschuiven van wat ze kan winnen naar hoe ze kan bijdragen. Ik merk een positieve verandering: leiders uit de industrie komen samen om hun ervaringen en kennis te delen. In een markt zal er altijd concurrentie zijn, maar in de wereld van vandaag zijn er uitdagingen die vereisen dat mensen samenkomen, elkaar inspireren en in dialoog gaan.”
Met STAMM hebben we een merk opgericht dat grensoverschrijdend functioneert in een tijd waarin velen op zoek zijn naar veiligheid. Wij geloven in de kracht van synergie en het bundelen van krachten. Het is niet altijd de gemakkelijkste weg, maar wel waardevol en vol perspectief. Tien jaar geleden hadden mensen in Europa het erover hoe snel en goedkoop ze uit India of China konden ‘nemen’. Nu merk ik een shift naar het lokale en zelfgemaakte.
Ik droom ervan een platform te creëren waar werelden en talenten met kennis kunnen botsen. Ik vind de meeste schoonheid niet aan mijn eigen deur of zelfs bij mijn buren, ik zie schoonheid in vreemde culturen en uitwisseling, en het is een droom om jonge mensen te inspireren om open te blijven staan, want voorbij gemeenschap schuilt eenheid. We werken stap voor stap aan het overbrengen van doelgerichte verhalen van mensen die ernaar streven een verschil te maken, of dat nu onze handgesponnen, natuurlijk geverfde stoffen zijn of expressieve genderfluïde mode. De droom is om de wereld te ervaren als een open veld vol mogelijkheden.”
Wanneer en waarom ben je begonnen met het overwegen van duurzaamheid in je creaties?
Ik denk dat bewuste keuzes al vele jaren deel uitmaken van mijn werk. De veelzijdige ontwerpen, de geslachtsgebonden aanpak is een natuurlijke benadering voor mij. Werken met handgeweven Indiase stoffen is een bewuste keuze geweest om een ambacht te vieren dat doelgericht is en in veel opzichten aan het verdwijnen is. Ik heb vele jaren met kunstmatige stoffen gewerkt en wil er minimaal voor zorgen dat deze worden gerecycled. Het testen van kapok als vulmateriaal is ook iets waarmee we zijn begonnen bij onze allereerste stappen als merk en iets waar we nog steeds aan werken.
De jongere generaties moeten weten dat ‘de mode-industrie’ geen grote, gemene machine is, maar dat het gerund wordt door mensen
Wat zijn de belangrijkste uitdagingen bij de communicatie over en verkoop van duurzame kleding?
“De grootste uitdaging is dat we steun hebben van een jonge gemeenschap, maar de koopkracht van dit publiek past niet altijd bij het prijsniveau van kleding en producten die handgeweven, gelaagd en vaak samengesteld zijn uit verschillende materialen die een moeizaam proces vereisen. Wij willen ons ook concentreren op bepaalde silhouetten en deze optimaliseren om seizoensgebonden te zijn.”
Wat moet er in de toekomst veranderen in de mode-industrie om deze minder schadelijk voor het milieu te maken?
“We moeten beter ontwerpen en we moeten werken aan een groter doel in plaats van aan trends en flitsende snelle oplossingen. We moeten mensen kwaliteit bieden zodat ze bereid zijn te sparen voor kleding die ze langer houden. We moeten de positieve verandering van open communicatie voortzetten en het cool maken om kleding te repareren, door te verkopen, te upcyclen en een tweede leven te geven.
Jongere generaties moeten beseffen dat ‘de industrie’ geen grote, gemene machine is. De industrie en al haar machines worden gerund door mensen en het is altijd een mens die op de startknop drukt. Ik zou willen dat meer mensen zich zouden inzetten en uitwisselen om veranderingen binnen de mode-industrie mogelijk te maken.”
Naar welke mensen of merken kijk je op als het gaat om duurzaamheid?
In de mode-industrie heb ik altijd de kracht gevoeld van Vivienne Westwood, die voor zoveel opkwam, zich bleef ontwikkelen en altijd de expressie levend hield, terwijl ze met zoveel gratie wist te provoceren. Ik vind ook de Britse ontwerpster Bethany Williams opmerkelijk in de manier waarop zij artistieke visies koppelt aan sociale verantwoordelijkheden en gemeenschap. Marine Serre is volgens mij uitstekend in haar esthetiek evenals het werken met geregenereerde stoffen.”
LEES OOK: Zalando en Filling Pieces lanceren inclusieve capsulecollectie