Er zijn van die publieke geheimen die ingewijden liefst voor zichzelf houden, zoals oubollige familierestaurants waar je verrukkelijk kunt eten of vakantiebestemmingen die nog niet kreunen onder het massatoerisme. Ook de beautyindustrie heeft haar goedbewaard geheim – eentje dat je huid zal veranderen -, en het heet Biologique Recherche.

Het begin van cultmerk Biologique Recherche

Eind jaren zeventig zetten bioloog Yvan Allouche en fysiotherapeute Josette Allouche hun visie op gepersonaliseerde cosmetische behandelingen om in een eigen merk. Zoals de naam doet vermoeden, gebruikte het duo Biologique Recherche vooreerst als onderzoekslaboratorium en richtte het zich uitsluitend op producten voor schoonheidsspecialisten.

Een halve eeuw later kan het Franse cosmeticamerk rekenen op een trouwe schare fans, terwijl het nog steeds deels in handen is van de familie Allouche en dezelfde filosofie volgt: ultraperformante producten vol actieve ingrediënten, aangepast aan elke huid.

Een huiddiagnose vertelt alles wat je (niet) wil weten

Dr. Philippe Allouche, de tweede generatie binnen het familiebedrijf en de huidige Research & Creative Director, vergelijkt onze huid graag met een huis: “Als het dak slecht gebouwd is en het huis niet beschermt tegen aanvallen van buitenaf, dan staat alles binnenin onder spanning en wordt het kwetsbaar”. Om resultaten te boeken, focust het merk daarom op de opperhuid en hoe die communiceert met diepere huidlagen. De artificiële categorisering van de huid als ‘normaal’, ‘droog’ of ‘vet’ gooit Biologique Recherche liefst overboord. Onze huid verandert namelijk constant onder invloed van externe factoren (klimaat, temperatuur, vervuiling) en interne factoren (stress, hormonen, leeftijd).

Maar met meer dan vijftig verschillende potjes en flesjes is Biologique Recherche bewust geen ‘makkelijk’ merk. Schoonheidsspecialisten spelen een cruciale rol, want na een huiddiagnose vertalen zij het uitgebreide gamma naar een overzichtelijke verzorgingsroutine. Wanneer ik binnenstap in het salon van Kristina Decourt in Brussel, word ik daarom eerst onderworpen aan een vragenlijst en meetinstrumenten vooraleer ik mag ontspannen.

Biologique Recherche

Biologique Recherche

Het verdict van de diagnose: het ‘dak’ van mijn ‘huis’ is behoorlijk beschadigd. Ik moet met andere woorden beter zorgen voor mijn huidbarrière. “Hydrateren, hydrateren, hydrateren”, adviseert de schoonheidsspecialist. En dat is meteen ook het uitgangspunt voor de gezichtsbehandeling waar ik mij even later aan overgeef.

Gepersonaliseerde behandelingen geliefd in Hollywood

Elke behandeling is uniek, maar de ongelooflijke glow is gegarandeerd. Geen wonder dat sterren als Nicole Kidman, Kim Kardashian, Demi Moore, Jennifer Lopez, JAY-Z, Rosalia… in katzwijm vallen voor alles wat het merk te bieden heeft.

De schoonheidsspecialist reinigt en prept mijn huid, waarna ze een reeks serums, maskers en crèmes aanbrengt, net als de iconische P50 lotion, het sterproduct van Biologique Recherche. Een uur later oogt mijn gelaat glanzender en gezonder dan ooit.

Biologique Recherche

De Biologique Recherche-glow na mijn behandeling

De glow blijft nog enkele dagen zichtbaar en de kostbare tips neem ik mee in mijn dagelijkse routine. Sindsdien gebruik ik trouw de P50W Lotion (dat eigenlijk meer een toner is) en breng ik wekelijks een hydraterend masker aan. En wanneer ik over enkele maanden een nieuwe afspraak maak, hoop ik hiervoor beloond te worden met een stevig dak.

biologique lotion P50

Lotion P50 van Biologique Recherche

Shop hier

Meer info via biologique-recherche.com en kristinadecourt.be