Zalando werkt samen met maar liefst 7 designers en brengt een collectie vrouwenschoenen uit in 12 verschillende maten om zo de mode-industrie inclusiever te maken.
Hakken, laarzen of loafers, de nieuwe collectie van Zalando heeft het allemaal en dat in maten van 35 tot 46. Voor dit project ging de Duitse webshop een samenwerking aan met verschillende designers waaronder Elleme. Volgens de oprichtster van Elleme, Jingjing Fan, is het meer dan belangrijk dat iedereen, ongeacht welke schoenmaat, comfortabele en leuke schoenen kan dragen. Wij gingen met haar in gesprek.
Als je schoenmaten wil uitbreiden moet je helemaal van nul beginnen
“Elleme is een merk voor en door vrouwen”, zegt founder Jinjing Fan. Het merk heeft niet enkel schoenen, maar ook een breed aanbod aan handtassen en kleding. Jingjing wil met Elleme vooral focussen op vrouwelijkheid en diversiteit, twee waarden die perfect aansluiten bij de nieuwe collectie van Zalando.
Het belang van grote schoenmaten
Volgens Jingjing is het hoognodig dat vrouwenschoenen ook in grote maten worden geproduceerd. “Ik herinner me nog dat we een shoot hadden met een prachtig transgendermodel. Zij had maat 44 en onze maten gaan maar tot 41. We hebben daardoor niet kunnen samenwerken en dat vonden we zo jammer.” Toen Zalando aan Jingjing vroeg of ze interesse had om mee te werken aan een collectie die tot maat 46 zou gaan, heeft ze dan ook geen seconde getwijfeld.
Niet alleen voor transgendervrouwen is deze collectie belangrijk, maar ook voor cisvrouwen. “Ik heb een paar vriendinnen die model zijn en schoenmaat 42 hebben. Zij moeten hun voeten voor shoots en runways in een maatje 40 proppen, maar dat is allesbehalve comfortabel.” Volgens Jingjing kunnen ze door hun schoenmaat enkel sneakers dragen en dat is jammer. “Ik vind het belangrijk dat iedereen zich comfortabel kan voelen in z’n schoenen en ook elk soort model kan dragen.”
In de schoenensector wordt geen aandacht aan geschonken aan inclusiviteit
Inclusiviteit in de mode-industrie
Jingjing vindt dat er al heel wat wordt gedaan om de modewereld inclusiever te maken, maar wat schoenen betreft, kan het volgens haar nog beter. “Op catwalks zien we meer en meer plussize modellen en in winkels staan er steeds vaker paspoppen met rondere vormen. Maar in de schoenensector wordt daar helemaal geen aandacht aan geschonken, terwijl dat zeker even hard nodig is.” Daarom vindt Jingjing het extra belangrijk dat dit aanbod er komt en dat zo veel mogelijk mensen zich gehoord voelen.
Toch is het allemaal niet zo makkelijk als het klinkt. Volgens Jingjing kan je niet zomaar een paar maten toevoegen. Daar gaat een heel proces aan vooraf. “De leverancier gaf bij ons het advies om maat 35 tot 41 te produceren en dat hebben we dan ook gedaan. Als je de maten wil uitbreiden moet je helemaal van nul beginnen bij het creëren van een schoen en dat gaat echt van de zool tot de schoenendoos.”
Tijdens dit project creëerden Jinjing en haar team een basispatroon voor grotere maten. Hierdoor kunnen ze nu ook makkelijker de maten van hun huiscollecties uitbreiden. “We gaan beginnen met de maten 42 en 43 toe te voegen aan ons assortiment. Ons doel is om uiteindelijk ook uit te breiden tot maat 46.”
Inclusiviteit bij Elleme
Ook bij het eigen merk wil Jingjing deze lijn doortrekken. Naast schoenmaten wil ze ook de kledingmaten uitbreiden van 34 tot 42 naar 32 tot 44, maar ook dat kost tijd. “Je moet niet enkel rekening houden met de maten, maar daarnaast moet je er ook voor zorgen dat de fit goed is, dus dat de kledingstukken mooi rond het lichaam passen.”
Tot slot wil ze nog meer genderneutrale designs toevoegen aan haar collecties. Dit is ook deels de reden waarom ze bij de Zalando-collectie koos voor loafers. “Het zijn niet alleen onze best verkopende schoenen, ze zijn ook veelzijdig. Loafers zijn zowel voor mannen als vrouwen geschikt en je kan ze voor bijna elke gelegenheid dragen.”