Iedereen kent de nostalgische lekkernijen én de werelbekende jingle van Ricola, het Zwitserse merk van kruidenbonbons dat al sinds 1930 bestaat. Heb je je al eens afgevraagd hoe dit gezonde snoepje gemaakt wordt? Onze redactie neemt je mee op reis doorheen de fascinerende geschiedenis en het productieproces van de gezonde bonbons die door jong en oud gesmaakt worden.
Toen we deze zomer de vraag kregen of we een tripje naar de Zwitserse Alpen zagen zitten, twijfelden we niet. De reden? Een persoonlijke uitnodiging van het iconische merk Ricola, dé referentie voor kruidenbonbons. Het doel? Een kijkje achter de schermen van het merk nemen en onszelf verdiepen in het Ricola-universum. Een verslag van een magische tijd in de bergen…
Van kruidenliefhebber tot iconische bonbon
Achter de bekende kruidenbonbon – de meeste mensen denken meteen aan het vrolijke gele doosje – schuilt een rijk verleden. Het merk bestaat immers al sinds 1930. Het verhaal van Ricola begint in het idyllische Zwitserse dorpje Laufen. Emil Richterich, een gepassioneerde kruidenliefhebber, besloot zijn kennis van traditionele kruidengeneeskunde te combineren met zijn culinaire vaardigheden om iets unieks te creëren. Geïnspireerd door de prachtige natuurlijke omgeving van zijn geboorteplaats, begon Emil met het maken van heerlijke kruidenbonbons met lokale ingrediënten. Zijn ambachtelijke bonbons vielen al snel op bij zijn familie, vrienden en buren. Maar ook steeds meer mensen van verder weg kwamen zijn bijzondere lekkernij proeven. Samen met zijn zoon Hans Peter perfectioneerde hij het recept en voegden ze nieuwe smaken toe aan het assortiment. Zo werd het startpunt van Ricola als merk gevormd.
124 voetbalvelden aan verse kruiden
Om de heerlijke smaak van de bonbons te verkrijgen, worden kruidencombinaties zorgvuldig gecureerd. Wij trokken de Zwitserse bergen in om met eigen ogen te zien waar Emil en Hans Peter op zoek gingen naar de beste kruiden. Ricola maakt al sinds het prille begin – al 93 (!) jaar tot zover – gebruik van de meest aromatische en heilzame planten in een natuurlijke en ongerepte Alpenomgeving om het bijzondere mengsel van 13 kruiden, dat de basis vormt voor de karakteristieke Ricola-lekkernijen, te ontwikkelen. Emil spendeerde zo’n 10 jaar aan de ontwikkeling van dit kruidenrecept, wat tot op het heden nog steeds een goedbewaard geheim blijft. Vandaag werkt Ricola hiervoor samen met lokale kruidenboeren die elk jaar samen maar liefst 1400 ton verse kruiden, verspreid over een totaaloppervlakte van 124 voetbalvelden, aanleveren voor de verschillende Ricola-producten.
Fun fact: wist je dat de naam ‘Ricola‘ eigenlijk een samentrekking is van de woorden ‘Richterich’, ‘Companie’ en ‘Laufen’? ‘Richterich’ verwijst naar de oprichter Emil, terwijl ‘Laufen’ het pittoreske Zwitserse dorp is waar het allemaal begon. Door de drie te combineren, ontstond de unieke merknaam ‘Ricola’ die iedereen spontaan a capella in de mond neemt!
Duurzaam van a tot z
Van de bergen gaan we naar een architecturale parel in Laufen gebouwd met lokale materialen zoals o.a. de aardemuren van zand, slib, grind en klei. In hun hypermoderne en duurzame ‘Herb Center’, ontworpen door het architectenbureau Herzog & de Meuron, worden de handgeplukte kruiden gedroogd om hun essentiële oliën en aroma’s te behouden. In een ander productiecentrum worden de gedroogde kruiden vervolgens gemengd met fijn geselecteerde suiker en andere natuurlijke ingrediënten. Hier wordt het mengsel zorgvuldig verwerkt waarbij het geheime recept en ambachtelijke technieken worden toegepast om de karakteristieke smaak en textuur van de bonbons te creëren.
Nadien wordt het flexibele mengsel dat aan Play-Doh doet denken, in hun herkenbare vormen gevormd tot kruidenbonbons en vervolgens met liefde verpakt. Vandaag worden de bonbons en de vele andere producten (in totaal zijn er 60 varianten) in meer dan 45 landen wereldwijd verdeeld. Tip: als je naar Zwitserland reist, ga dan zeker eens langs in hun Ricola-winkel in Laufen. Je vindt er unieke smakencombinaties die we in België niet kennen!
Authenticiteit, altijd
Het hele proces, van teelt tot verpakking, weerspiegelt Ricola’s filosofie. Het Zwitserse merk hecht belang aan drie pijlers: kwaliteit, authenticiteit en de rijke traditie van Zwitserse kruidengeneeskunde. Daarnaast bouwt het merk aan een groenere toekomst door zo lokaal mogelijk en volgens de Bio Suisse-standaarden te werken. Het bedrijf zet zich zo lokaal mogelijk in, zo worden Ricola’s kruiden bv. alleen in Zwitserland geteeld, in samenwerking met bijna 100 Zwitserse boeren verspreid over vijf regio’s: Valais, Val Poschiavo, Emmental, Centraal-Zwitserland en de zuidelijke uitlopers van de Jura. De natuur blijft dé inspiratiebron voor het merk.
Tip: Bekijk onze video op Instagram voor meer sfeerbeelden!