30 september lanceerde de 25-jarige Janne Landuyt haar nieuwste collectie, genaamd ‘Colour me’. En dat is er opnieuw eentje vol met kleur en grafisch design. Een duik in het abstracte universum van dit jonge knitwear merk.

Als bij toeval

Drie jaar geleden startte de Limburgse haar knitwear brand, ten midden van de pandemie. “Tijdens de Corona-crisis beleefde ik eigenlijk meteen een hoogtepunt. Mensen hadden veel tijd en konden geen restaurantjes boeken of reizen maken. Daardoor hadden ze meer ruimte om te investeren in een kwalitatief product, waar ze net thuis genot aan beleefden.” Ook haar workshops bleken een succes. “De handeling van het breien brengt een enorme rust. Tijdens de workshops die ik organiseer, krijg ik steeds diezelfde feedback. Mensen zijn op zoek naar een kalmerende activiteit en breien wordt daarbij steeds populairder. De potten zijn nu wel gebakken (lacht), mensen zijn op zoek naar iets nieuws en komen zo bij mij terecht.”

Foto: Lieze vogels

“Tijdens mijn stage aan Sint-Lucas liep ik bij het breiatelier van Hilde Frunt en haar zoon Ilia Eckardt in Antwerpen. Hier belande ik toevallig en als ik eerlijk ben zelfs een beetje vanuit een paniekreactie. Oorspronkelijk had ik mijn zinnen gezet op een weefstage, maar ik was te laat aan mijn zoektocht begonnen. Toegegeven: ik kon ervoor eigenlijk helemaal niet zo goed breien (lacht).” Toch ontdekte Janne er een grote liefde voor het breiwerk, al liet ze de klassieke naalden al snel achterwege. Fier laat ze ons haar selectie vintage handbreimachines zien, die het toelaten om nog steeds met de hand te breien, maar dan aan een veel sneller tempo.

Icone citation

Mijn brein maakt vanzelf geometrische composities. Ik kijk naar iets en zie automatisch lijnen, vormen en patronen.

Zelf kijkt de jonge ontwerpster erg op naar het breiwerk van Christian Wijnants en de technieken van het Italiaanse Serienumerica. Op Kopenhagen Fashion Week spotte ze pas nog het Deense A. Roege Hove, een merk dat transparantie weet te verweven in hun breiwerk. “Interessant om te zien, want de seizoenen hebben helaas nog steeds een grote impact op mijn verkoopcijfers. Klanten hebben het traditionele idee dat knitwear uitsluitend toegeschreven is aan de koudere maanden, terwijl je wol ook perfect kan dragen tijdens de zomer. Zo wordt merinowol vaak gebruikt voor sportkleren, omdat de stof je net zo koel houdt door zijn absorberende kwaliteit.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door A. ROEGE HOVE (@a.roegehove)

Geometrisch brein

Jannes stijl omschrijft ze zelf in drie woorden: tijdloos – haar stuks kunnen makkelijk tot vijf jaar meegaan en worden door de kwaliteit van de garens alleen maar mooier -, kleurrijk en abstract. Die geometrische beeldtaal heeft ze van geen vreemden; de abstracte werkjes van Jannes mama pronken in haar atelier. “Mijn brein maakt vanzelf geometrische composities. Ik kijk naar iets en zie automatisch lijnen, vormen en patronen. Zo liet ik me voor mijn eerste collectie ‘Uitzicht’ inspireren door de kantoorruimtes waarop mijn atelier hier in Beringen uitkijkt. Bij die collectie heb ik me volledig uitgeleefd op slechts 2 stuks en alles uit die gebouwen voor me gehaald. Bij ‘The swimming pool’ was ik gefascineerd door de luchtfoto’s van zwembaden vastgelegd door fotograaf Stefan Zirwes. Die omlijningen, bijvoorbeeld van een zwembadtrapje, heb ik vervolgens gebruikt in mijn ontwerpen.”

Foto: Lieze Vogels

Voor haar nieuwste collectie ‘Colour me’ haalde Janne inspiratie uit ‘A dictionary of color combinations’, een boekje vol met kleurenduo’s en -trio’s gemaakt door de Japanse mode- en kostuumontwerper Sanzo Wada. “Mijn omgeving en het banale zijn eigenlijk altijd het onderwerp van mijn inspiratie. Ik noem de stuks trouwens ook steeds naar mensen die mijn pad kruisten en iets met me deden.”

Foto: Leen Hoogmartens

Abstracte maar roze toekomst

Naast haar collecties maakt Janne ook exclusieve knits, waarbij je zelf de kleuren, stoffen en maten kan kiezen. “Zo kloppen er veel mannen bij me aan, op zoek naar een pull met wat langere mouwen. Een gat in de markt, zo blijkt!” Ook ontwierp ze samen met Pol Vogels een trui voor prinses Delphine en werkte ze mee aan een commissiestuk voor de Mode Academie.

“Ik vind het vooral fijn als ik 200% mijn zin kan doen. Ik heb al eens commerciële trends gevolgd, maar liep daar al snel tegen de lamp. Mijn klanten zoeken me net op voor “iets anders”, iets wat niet zomaar overal te vinden is. Zo zijn de roze debardeur en de truien met boothals mijn populairste stuks. Jezelf blijven is dan ook mijn grootste tip voor elke jonge ontwerper.” Wat de toekomst voor Janne Landuyt dan wel mag brengen? “Een eigen winkeltje of showroom! Misschien wel hier, in het kleine Beringen.”