Als ‘stille luxe’ een geur zou zijn, was het een parfum van BDK. Opgericht door de jonge David Benedek (vandaar de naam BDK), belichaamt het merk Parijse finesse zonder clichés. De BDK-creaties volgen geen trends, maar vangen de tijdsgeest op een moeiteloze manier. Zo bracht het merk onlangs Vanilla Leather uit, middenin een grote vanille-revival. “Puur toeval”, aldus David.

De parfums van BDK spreken universeel aan, raken een emotionele, nostalgische snaar (zoals Bouquet D’Hongrie) of verleiden met geuren zoals Pas ce Soir. Tegelijkertijd zijn het erg persoonlijke creaties, rechtstreeks uit de verbeelding en ervaringen van David Benedek zelf. “Ik wilde een merk creëren als een olfactorische bibliotheek, waarbij elk parfum zijn eigen verhaal vertelt.”

Icone citation

Parfum is als een designerjurk, het moet perfect passen op je huid

Kun je vertellen hoe je opgroeide in Parijs en hoe dit je liefde voor parfum heeft beïnvloed?

David: “Ik ben opgegroeid in een familie waar parfum altijd een rol speelde. Mijn grootouders hadden een parfumwinkel in het Palais-Royal district, vandaag is die in handen van mijn ouders. Zij brachten veel geuren voor het eerst naar Parijs in de jaren zestig. Mijn grootmoeder gaf haar kennis aan mij door, waardoor mijn liefde voor parfum al vroeg werd gewekt.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door BDK Parfums (@bdkparfumsparis)

Hoe heeft die rijke familiegeschiedenis jouw visie op het creëren van geuren voor BDK beïnvloed?

“Door het zien van de parfumerie van mijn familie kreeg ik een goed beeld van wat mensen waarderen. Voor mij was het duidelijk dat als ik een merk zou opzetten, dit iets unieks moest bieden, met een onderscheidende olfactorische benadering. Net zoals bij een designerjurk, moet het passen; parfum moet draagbaar zijn, het mengt zich op je huid en wordt een deel van wie je bent.”

Wat bracht je van een studie economie naar de wereld van parfums?

“Tijdens mijn studie economie en mijn master in mode aan het Institut Français de la Mode, volgde ik een cursus parfumerie met het team van Givaudan. Daar leerde ik in een jaar tijd over grondstoffen en formuleringen. Vervolgens heb ik een aanvullende cursus bij Cinquième Sens gevolgd, waar ik nog meer leerde over de taal van parfumeurs.”

“Ik wist altijd al dat ik mijn eigen bedrijf wilde starten, ik heb de behoefte om vrij te zijn. Tijdens mijn masteropleiding merkte ik dat steeds meer mensen op zoek waren naar iets anders. Eerder dacht ik dat er niet genoeg ruimte in de markt was, maar toen ik zag dat klanten interesse hadden in onconventionele merken, besefte ik dat ik klein kon beginnen en mijn eigen verhaal kon opbouwen.”

Je nieuwste creatie, Vanilla Leather, is lang niet de enige vanillegeur die dit jaar werd gelanceerd. Is dit toeval of zie je een trend?

“Dit is puur toeval, aangezien ik anderhalf jaar aan deze geur heb gewerkt. Misschien is vanille weer populair vanwege de moeilijke tijden waarin we leven; het biedt een troostend gevoel en heeft een nostalgische kwaliteit. Voor deze geur wilde ik de dierlijke kant van vanille benadrukken, zonder te overheersend te zijn. De parfumeur Dominique Ropion voegde een boeket van witte bloemen toe om de vanille nog meer te laten bloeien.”

vanille leather BDK parfums inteview

Vanille Leather edp via Beauty By Kroonen

Shop hier

Het is duidelijk dat Parijs, en met name het Palais-Royal district, een grote invloed heeft op je creaties. Hoe combineer je dit met de invloeden van je ouders en grootouders?

“Mijn moeder komt uit Marokko, mijn grootmoeder uit Roemenië en ik ben geboren en getogen in Parijs. Mijn merk is net als ik: zeer Parijs, maar tegelijkertijd een mengeling van verschillende culturen. Mijn kosmopolitische achtergrond, de geuren en het eten waarmee ik ben opgegroeid, hebben mij geholpen om diverse invloeden in mijn merk te verwerken.”

Je omschrijft BDK Parfums als een ‘olfactorische bibliotheek’. Hoe vangt deze metafoor de essentie van je merk?

“Op de verpakking staat de naam van het parfum, de ‘definitie’, de authentieke inspiratie en de ingrediënten. Ik wilde dat de klant de creatie kon begrijpen, zonder alle magie weg te geven.”

Welke uitdagingen kwam je tegen bij het lanceren van een niche parfummerk?

“Ten eerste was ik erg jong, slechts 26, toen ik het merk startte. Het was moeilijk om mensen te overtuigen om met mij samen te werken, ondanks mijn passie. Ten tweede was het een uitdaging om legitimiteit op te bouwen. Oké, ik had de achtergrond, maar ik moest nog steeds de kwaliteit van mijn werk bewijzen.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door BDK Parfums (@bdkparfumsparis)

Waarom is de keuze voor Franse partners en ambachtslieden zo belangrijk?

“Met de globalisering en modernisering kun je overal alles vinden, wat niet altijd positief is. Daarom koos ik ervoor om samen te werken met Franse vakmensen en leveranciers die over specifieke kennis beschikken. Het glas komt uit Normandië, de doppen worden gemaakt van materialen uit Chêne, het etiket wordt in Bordeaux gemaakt… Voor een Parijs merk is het geweldig om dat te kunnen doen.”

Zijn er bepaalde geuren binnen je collectie die een speciale persoonlijke betekenis voor je hebben?

“Er is één geur die ik altijd kies omdat deze is beïnvloed door mijn grootmoeder; het is zelfs het enige parfum van mij dat ze rook voordat ze overleed. Het is Bouquet d’Hongrie. Mijn grootmoeder werd geboren op de grens van Roemenië en Hongarije en het is een zeer delicaat bloemenboeket, als eerbetoon aan haar terras, waar de bloemen in de lente bloeiden. Ik richtte me op de groene kant van de bloemen in het water. Het is een zeer aquatisch bloemenboeket, zeer vrolijk. Het herinnert me aan de geur van haar rozen vroeg in de ochtend na een regenbui.”

Wat zijn je toekomstplannen voor BDK Parfums?

“Een van mijn grote dromen was het openen van mijn eigen boetiek, en dat gebeurt nu in Parijs. Ik ben zo blij dat ik het BDK-universum voor meer mensen kan openen. Het wordt een boetiek, maar ook een plek waar je de tijd kunt nemen om de geuren te ervaren. Misschien kan ik in de toekomst werken aan meer artistieke projecten, zoals olfactorische installaties. Maar over het algemeen wil ik blijven zorgen voor dezelfde kwaliteit, en deze zelfs verhogen, want mijn klanten verdienen alleen het beste.”