Kokerrokken en powersuits komen terug, leesbrillen en stropdassen zijn de accessoires van nu. Onder invloed van trends als ‘office siren’ en ‘corpcore’ lijkt Gen Z plots gefascineerd door big business. Alleen, écht werken op kantoor? Nee, bedankt.
Corporate cosplay
Herinner je je nog de ‘girl math’, ‘girl dinner’ en ‘clean girl‘ van vorig jaar? Schijnbaar onschuldige sociale media-trends die met een naïeve versie van vrouw-zijn speelden. Maar het meisje werd groot, klaar om zich te ontpoppen tot office siren. “Het alomtegenwoordige strikje uit 2024 werd ingeruild voor de stropdas. Gen Z is volwassen geworden, en toont dat in strak gesneden pakken en kantoorlooks die kracht uitstralen,” deelt mode-expert Mina Le op haar Youtube-kanaal.
Door zich volwassen te kleden, krijgt Gen Z het gevoel competent te zijn en controle te hebben
Dat jongvolwassenen massaal vallen voor stijve kantoorlooks lijkt vreemd, omdat die generatie erom bekend staat net traditionele werkomgevingen te mijden. Volgens Emily Sundberg, schrijver en uitvinder van de term ‘corporate fetish’, draait het vooral om een gevoel van volwassenheid. “Corporate fetish is wanneer mensen het idee van een kantoor verheerlijken – de gesprekken aan de waterkoeler, zich opkleden (echt opkleden, in kleren die je naar de stomerij brengt) voor een baan van 8 tot 19 uur,” legt Sundberg uit in haar nieuwsbrief Feed Me. Ze verduidelijkt hoe deze geromantiseerde versie van een kantoor “structuur, routine en vrienden biedt terwijl niemand het heeft over de vreselijke pendeltijd of de dreiging van AI (…), maar het echte kantoor van nu is slechts een kamer met WiFi en stopcontacten.”
Saint Laurent SS25 – Launchmetrics Spotlight
Die idealisering van de werkcultuur biedt een ontsnapping aan de onzekerheid van het volwassen worden in een wankele wereld. Veel jonge millennials en oudere Gen Z’ers voelen zich uitgesloten van volwassenheid, financiële onafhankelijkheid en stabiliteit. Door zich volwassen te kleden, krijgen ze toch het gevoel competent te zijn en controle te hebben. Dat zie je ook bij influencers die zich tegenwoordig in zakelijke outfits hullen om serieus genomen te worden – al zien hun pantalons en blazers vaker matchabars dan meetingruimtes.
Dit bericht op Instagram bekijken
Een gevaarlijk rollenspel
De ‘corpcore’ aantrekkingskracht ligt tegelijk in een nostalgisch verlangen naar de mode van de jaren 80 tot 2000, toen werkkleding nog duidelijkheid en kracht uitstraalde. Het verwijst naar een glamoureuze, geïdealiseerde kantoorwereld waar de jonge generatie zelfs geen herinneringen aan heeft, maar die ze kennen uit klassiekers als ‘The Devil Wears Prada’ (2006).
De film werd het uitgangspunt voor de ‘office siren’-trend op TikTok, dankzij de assistentes in naaldhakken en minirokken. Niet alleen onpraktisch (en goed voor een opmerking van HR), maar de seksuele ondertoon van die stijl roept kritische vragen op. Cat Zhang stelt scherp in The Cut dat “jonge vrouwen post-MeToo opnieuw romantiseren over seksuele relaties op de werkvloer, met ongelijke machtsverhoudingen als achtergrond”. Je seksualiteit inzetten op kantoor is echter niet het teken van autoriteit dat films zoals ‘Babygirl’ (2024) proberen te portretteren, zeker niet nu vrouwenrechten opnieuw onder druk staan en schoonheidsidealen alsmaar strakker worden.
Ook Gaëlle Drevet van modemerk The Frankie Shop – bekend om oversized blazers en hemden – vindt de huidige ‘corpcore’-trend verwarrend: “Als sexy opnieuw een plek krijgt op de werkvloer, prima, maar ik hoop dat vrouwen geen objecten worden waar mannen op kantoor naar kunnen staren,” zegt ze in The Wall Street Journal.
Dit bericht op Instagram bekijken
Back to work, of toch niet?
Waarom hult Gen Z zich dus zo gretig in zakelijke outfits terwijl ze klassieke bureaujobs grotendeels afwijzen? De realiteit is minder glamoureus: een echte kantoorbaan betekent vaak onzekerheid, stress, saaie routine en lange uren. De aantrekkingskracht ligt dus niet in de echte werkplek, maar in de fantasie ervan – in het beeld van volwassenheid, zekerheid en macht die de klassieke kantoorkleding uitstraalt.
Misschien is dit net wat de ‘office siren’ look zo aantrekkelijk maakt: je kunt eruitzien alsof je alles onder controle hebt, zonder ooit daadwerkelijk één voet in een kantoorhokje te hoeven zetten.