opening

ELLE België is de trotse eigenaar van een indrukwekkende, recent compleet vernieuwde kleerkast. Het ‘modekot’ is – naast onze eigenste nailbar– het pronkstuk van de redactie. Maar ook op de set van ‘Thuis’ is een bescheiden modewalhalla te vinden. Dagelijks zijn kleedsters, kostuumadviseurs en stylisten in de weer om de geliefde personages van passende outfits te voorzien. Aan de vooravond van een gloednieuw seizoen duikt ELLE in de kleerkast van de populairste soap van Vlaanderen.

Vanavond kunnen meer dan een miljoen Thuis-fans opgelucht ademhalen. Na een zomerstop van twee maanden wordt hun geduld beloond met de aftrap van het 20ste seizoen van de populaire soap. Wie houdt Emma gevangen? Overleven Mayra en Marianne de val van de trap na hun ultieme confrontatie? Kiest Lowie voor Jana of Olivia? Prangende vragen waarop de nagelbijtende fans vanavond eindelijk antwoorden krijgen. Maar voor je in je zetel getrakteerd wordt op een dagelijkse portie drama en herkenbaar vertier, neemt ELLE je mee achter de schermen van Vlaanderens populairste soap.

Net als Disneyland
‘Nergens beter dan thuis…in mijn bed, ja’, dacht ik toen de wekker me schandalig vroeg uit een diepe slaap brulde. Hoewel ik nog wat uurtjes aan mijn nachtrust wenste te breien, was het een vreemd gevoel van plichtsbewustheid dat me voor dag in dauw in de auto duwde. Op een nog zo goed als verlaten snelweg reed ik richting Leuven waar ik een dik uur later voor de iconische Manhattan Studio parkeerde. Met de voorpret van Sinterklaas opgeteld met die van een bezoek aan Disneyland in de maag, ging ik in een kluwen van smalle gangetjes op zoek naar het heilige der heilige: de set van Thuis. Ik maak er overigens geen geheim van dat mijn digicorder al jaren trouw elke dag het halfuurtje escapisme voor me opneemt. Noch dat ik de scenario’s, bizarre plotwendingen of nieuwe personages uitvoerig met familieleden of zelfs collega’s bespreek. Het was mijn clandestiene zwart-wit-tv’tje met antenne en slechts twee beschikbare posten die Jenny, Frank en co jaren geleden voor het eerst in mijn kinderkamer bracht. Dankzij mijn job belandde ik de afgelopen jaren al op verschillende bijzondere plekken of in de nabijheid van grote sterren en toch ging het betreden van de set van mijn guilty pleasure gepaard met de nodige nervositeit.


Vroege vogels

Net als een job in de modewereld is een job als acteur niet altijd even glamoureus. Iets wat zowel Joy Anna Thielemans (Jana) als Mathias Vergels (Lowie) kunnen bevestigen. De jonge acteurs zitten al belachelijk vroeg in de make-upstoel waar ze in hun personage getransformeerd worden. ‘Het is inderdaad vroeg, maar dan zijn we er ook vroeg vanaf!’, lacht Joy Anna optimistisch. De twee overlopen nog een laatste keer hun tekst voor ze op de set verwacht worden. Zelf ben ik op dat uur nog niet eens in staat om mijn boodschappenlijstje te onthouden, laat staan dat ik voor mijn tweede kop koffie een lap tekst kan memoriseren.


Tijd voor een ‘Slurfke’

Een beetje verder zit de rest van de crew samen te ontbijten en vraagt Dokter Geert (Peter Rouffaer) of wij die dag zullen figureren. Helaas, geen muziek- en beatloze figurantendans in de Frens voor ons vandaag! Wel verdwalen we graag in de fictieve wereld waar het salon van Frank en Simonne grenst aan het huis van Marianne en op een boogschoot van ‘de loft’ en de ‘Zus & Zo’ ligt. Terwijl de fotografe en ik checken of we ergens een ‘Slurfke’ kunnen vinden, repeteren Joy Anna en Mathias hun eerste scène. De regisseur stuurt de jonge acteurs hier en daar bij en na enkele takes is de eerste scène van de draaidag ingeblikt.