fake

Cara Delevingne, Rihanna, Jourdan Dunn: ze hebben een goedgevulde bankrekening en zijn kind aan huis bij de grootste designers. Toch schuiven ze steeds vaker de ontwerpen van hun machtige modevrienden aan de kant voor een goedkope portie namaak. Meow Meow, Féline, Homiés en Cuntier: het zijn de nieuwe maatstaven van onze it-girls. Wat vroeger in de illegale stalletjes van straatventers lag, is vandaag de dag het summum van street chic.

En daarmee is het huwelijk tussen luxe mode en streetwear bezegeld. Klassieke luxe emblemen hebben afgedaan, parodieën erop worden dan weer met open armen ontvangen. Het drukt een rebelse mentaliteit uit, een “we don’t care” filosofie die tegelijk stiekem gekoppeld wordt aan de vertrouwdheid van traditionele statussymbolen.

Een trend die de dialoog tussen high fashion en de straatcultuur levend houdt. Of eerder: die de monoloog doorbreekt. Steeds meer halen ontwerpers immers ideeën op straat, laten zich inspireren door wat zich in de “lagere regionen” van modeland afspeelt. Het streetstyle fenomeen mag dan wel bakken kritiek oogsten, een vruchtbare ideeënbodem is het wel. De jeugdcultuur zit in de lift en dat hebben ook grote modehuizen begrepen. Alexander Wang, koning van de streetwear, zetelt sinds kort aan het hoofd van Balenciaga: niet zomaar een toeval. De schreeuwerige fake trend, die jeugdige stijliconen als Rita Ora en Rihanna zo hoog in het vaandel houden, draait die relatie nu om. Onbekende, nietszeggende labels halen hun mosterd bij de gevestigde waarden en verdraaien traditionele symbolen naar het eigen humoristische wereldbeeld. En daarmee is de dialoog een feit.

Klinkt eerlijk en toch hebben sommige designers het er moeilijk mee.De reacties zijn dan ook enorm uiteenlopend. Riccardo Tisci, creatief directeur bij Givenchy, kan wel lachen met het Tisci t-shirt dat over hem werd gemaakt. De ontwerper postte zelfs een foto ervan op zijn Instagram. Louis Vuitton en Dolce & Gabbana staan er dan weer bekend om hun merknaam te verdedigen als leeuwen en niet terug te deinzen voor agressieve rechtszaken. Hermès, kop van jut sinds het Homiés logo van de tot voor kort onbekende designer Brian Lichtenberg een wereldwijde hit werd, vindt de situatie vervelend maar geeft toe er niets aan te kunnen doen. Aan WWD verklaarde het label ongerust te zijn over de bescherming van haar auteursrecht, maar ook de artistieke vrijheid van de trend te erkennen. Opvallend is dat gevestigde retailers zoals Net-a-porter, Collette en Harvey Nichols wel vrolijk deelnemen.

Blijvende trend of niet, ontdek hier waar je je eigen fake design op de kop kan tikken.