Er liep een rilling over de rug van menig modemens toen bekend geraakte dat Delvaux werd overgenomen door een Chinese groep. Onze vaderlandse trots, made in China? Of hoeft het zo’n vaart niet te lopen? Algemeen directeur Marco Probst (ex-Chloé en Hugo Boss) geeft tekst en uitleg.
Wie zijn die nieuwe eigenaars van Delvaux nu precies?
Marco Probst: “Delvaux werd overgenomen door de broers Fung uit Hongkong. Ze studeerden aan Harvard en zijn zeer Europees gericht. De familie Schwennicke heeft hen zelf gekozen. Hun Trinity-groep overkoepelt Cerruti en Savile Row, twee merken die voor de Italiaanse en Britse klassieke chic staan. Een ander onderdeel van het concern is First Heritage, een niet-beursgenoteerde persoonlijke investeringsmaatschappij. Deze groep heeft Sonia Rykiel en Robert Clergerie in zijn portefeuille en opteerde voor een langdurige samenwerking. Delvaux, waarin de broers een belang van 80% hebben, is als ‘het Belgische Hermès’ zowat het paradepaardje van hun portefeuille. De geest van het familiebedrijf blijft behouden. We hebben wekelijks contact met Solange Schwennicke. Haar zoon, François, beheert nog altijd het atelier van de kleine lederwaren.”
Worden de tassen nu gemaakt – en gekopieerd – in China?
“Helemaal niet. Natuurlijk wordt er in China – en elders in de wereld – duchtig gekopieerd. Maar onze troef is dat bijvoorbeeld een ‘Brillant’ te complex is om na te maken. De tas is moeilijk in elkaar te zetten, dat kunnen alleen onze vakmensen hier. Dat is onze natuurlijke zelfverdediging. En de productie overbrengen naar China? Neen! Nooit. Dat rijmt niet met onze positionering, dus we hebben zeker niet de intentie om dat te doen. De Chinese klanten kiezen net voor de Europese savoir-faire.”
Er wordt beweerd dat Delvaux niet langer dezelfde kwaliteit levert als vroeger. Klopt dat?
“We blijven dezelfde kwaliteit nastreven en zelfs verbeteren. Zo hebben we onlangs een kwaliteitsgids ingevoerd, die de hoogste normen nastreeft. De kwaliteit van de ‘Brillant’, bijvoorbeeld, is het resultaat van een proces dat sinds 1958 niet werd gewijzigd: ze bestaat uit 64 verschillende stukjes en handelingen, waarbij men geen enkel stapje kan overslaan. Feit is wel dat we nu meer moeten produceren dan vroeger. Dat betekent niet dat we het handwerk door machines vervangen – dat kan ook niet – maar wel dat we het bedrijf beter organiseren en dat we de ledertoevoer optimaliseren. We betrekken onze vakmensen nauw bij dit proces en dat stellen ze erg op prijs.”
Waarom is een Delvaux zo duur?
“De prijs is verantwoord, zeker in vergelijking met gelijkaardige merken. Een Delvaux-tas is een investering. Sommige tassen zijn duurder dan andere omdat ze in een beperkte oplage worden gemaakt. De ‘Madame’ of de ‘Tempête Croco’ bijvoorbeeld zijn bijna unieke stukken: de ‘Croco’ bestaat slechts in vijf exemplaren, de ‘Madame’ kent er honderd. We benadrukken dit ook met onze beperkte series: van de ‘Madame’ in de kleur van het seizoen worden niet meer dan 150 stuks gemaakt.”
Delvaux geeft de indruk te teren op bestaande successen, zonder echt vernieuwend te zijn.
“Ja en neen. We zijn trots op onze klassiekers, maar we richten ons op de toekomst. Als een plantje dat groeit… Ik ben hier nu twee jaar aan de slag met een heel gepassioneerd team. De cijfers tonen aan dat we de juiste keuzes hebben gemaakt. De wintercollectie heeft een heel hoog ‘waw’-effect! We hebben bewezen dat we veel meer kunnen dan een zwarte ‘Brillant’ maken. In Parijs hebben we op vier uur tijd meer dan 200 journalisten ontvangen, ook diverse televisiezenders en Olivia Palermo… De reacties in de pers waren heel erg lovend. Het is een sensuele collectie, geïnspireerd op de soepele tassen van de jaren zeventig. En ‘ice’ is een nieuwe, zeer mooie kleur voor de winter.”
In welke mate is Delvaux nog Belgisch?
“Anno 2014 hebben we Fransen, Duitsers, Japanners en Zwitsers in onze studio. We hebben teams in Frankrijk, China en Japan. We zijn allen wereldburgers. Ik kom uit Beieren en heb in Singapore gewoond. Brussel is mijn thuis maar het is een internationale stad. Een vuurrode ‘Tempête’ die op dit ogenblik door een actrice uit een Koreaanse televisieserie wordt gedragen, creëert een stormloop in Korea, Peking, New York en Brugge… Omdat de Koreaanse dames de tas in die bepaalde kleur willen, is onze voorraad uitgeput. In België vindt men de rode tas wel mooi, maar zal men toch eerder het zwarte exemplaar kopen.”
Richt Delvaux zich nu volledig op de Aziatische markt?
“Absoluut niet. Er komt een boetiek in Parijs, aan het Palais Royal, waarbij de link wordt gelegd met de Koninginnegalerij in Brussel. Rick Owens en Stella McCartney zijn onze buren. Het Palais Royal is een monument, het heeft tijdloze klasse. Inderdaad hebben we recent boetieks geopend in Osaka en Tokio, en binnenkort ook in Shanghai en Seoel. In Korea gaat de ‘Brillant Tempête’ elke week twintig keer over de toonbank. Er is nu ook een boetiek in Qatar en we denken aan Londen… Dit is vrij nieuw voor het bedrijf. Er wordt geproduceerd, opgevolgd en gecommuniceerd in alle talen. Wereldwijd werken we samen met vijf persbureaus. 56 000 mensen volgen ons op Twitter. Ja, we hebben een luxeprobleem: hoe aan de overweldigende vraag naar de ‘Tempête’ voldoen?”
www.delvaux.com
Tekst: Bea Ercolini