cover1

Met een uniek concept, verkopen via een showroom aan democratische prijzen, wil de Limburgse ontwerper met Italiaanse roots Egidio Fauzia zijn kleding aan de modebewuste vrouw brengen. ELLE.be sprak met hem en woog de voordelen af op de nadelen.

In een groot pand, de voormalige paardenstallen, op de C-mine site in Genk verwelkomt ontwerper Egidio Fauzia me hartelijk. Egidio doet misschien wel een belletje rinkelen: in het verleden was hij de wederhelft van het Belgische ontwerpersduo Kyuso. Tegenwoordig, sinds 2011 om precies te zijn, doet hij het helemaal alleen onder de naam F. Egidio. Zijn werk beschrijft hij het liefst als “een collectie met een jonge geest, maar waarvan de weergave luxueus is.” Geschikt voor 16 tot 66 jaar.

Hij steekt onmiddellijk van wal en vertelt me op welke opmerkelijke manier hij zijn collecties al twee jaar verkoopt. “In tegenstelling tot het klassieke model waarbij collecties gepresenteerd worden in showrooms over de hele wereld en agenten op hun beurt winkeliers uitnodigen om in te kopen, laat ik de tussenstap van de agenten vallen. Ik verkoop rechtstreeks naar de klanten.”

Concreet kunnen geïnteresseerden op bepaalde weken in het jaar Egidio’s showroom komen bezoeken en een keuze maken voor hun garderobe van het komende seizoen. Het grote verschil? “Ze kunnen de stukken kopen aan groothandelsprijs. Daarnaast is het ook een totaal andere manier van winkelen. Ze worden op afspraak uitgenodigd en krijgen van mij persoonlijk advies en uitleg over mijn werk.”

De showroom in Genk.

De showroom in Genk.

De belangrijkste reden waarom Egidio zo te werk gaat, is omdat hij weigert in te leveren op kwaliteit. “Op deze manier kunnen we een product van hoge kwaliteit toch aan zachtere prijzen verkopen, iets wat tegenwoordig steeds moeilijker wordt voor traditionele winkeliers. Die zijn verplicht om met schaarsere kwaliteit te werken en dat ligt met niet.” Neem daarbij nog de goedkope kledingketens en de steeds groter wordende trend van het webshoppen en het hek is van de dam.

“Vandaar dat ik opteer voor zo’n systeem. Ik durf zeggen dat het uniek is omdat ik het volledig op mijn manier presenteer: met oog voor details. In iedere stad zijn mooie plekken. Ontdek ze, toon ze. Dat kunnen klanten enorm appreciëren.” Het lijkt een waterdichte oplossing. In preview de volledige collectie komen bekijken in het bijzijn van de ontwerper himself en aankopen met een reductie van zo’n 40 à 50 procent.

Zijn er ook nadelen? “Je moet een voorschot betalen om daarna vier maanden te wachten op je kleren omdat het nog in productie moet gaan bij de fabrikant. Ik geef niet de service van een winkel, maar van een showroom en dus wordt de klant, in plaats van de winkelier, rechtstreeks geconfronteerd met de fabrikant. Loop er wat fout, zal de klant het in dit geval te weten komen. Maar is dat een nadeel? Het is eerder een nieuwe benadering. De klant leert de echte realiteit kennen.”

De SS15 collectie

De SS15 collectie.

Egidio staat er op dat klanten weten wat ze kopen en waarom zijn kleding meer kost dan in gebruikelijke ketens. “Op een eerder technische manier leg ik hen uit waar ze op moeten letten als ze goede kwaliteit willen en wat er gebeurt met de stoffen waardoor een kledingstuk zo duur is.” Hij vindt het jammer dat de nieuwe generatie geen goede kwaliteit meer kent. “De prijzen zijn de laatste jaren zo gedaald dat het niet meer haalbaar is om degelijke kleding op de markt te brengen. Voor iemand die gewoon is om in ketens te winkelen, is een jas van 200 euro een serieuze aankoop. Terwijl dat voor mij een heel normale prijs is.”

Zijn eerste showrooms zijn telkens doorgegaan in Genk, maar dit jaar organiseert de Italiaans-Limburgse ontwerper ook showrooms in Antwerpen, Knokke, Maastricht, Stockholm en Wenen. In Hasselt opent er heel binnenkort ook een pop-up shop en er wordt hard gewerkt aan een webshop, waar de collectie telkens gekocht kan worden aan vitrineprijzen. Op het einde van elk seizoen kunnen klanten ook een kijkje komen nemen tijdens de fabrieksverkopen, waarbij stukken van vorige seizoenen aan spotprijzen verkocht worden.

Op afspraak met Egidio de herfst/winter collectie van 2015 bekijken kan nog in
Antwerpen, Offerandestraat 1 van 26 februari tot 1 maart
Maastricht, Markt 14 van 19 maart tot 22 maart
Knokke, Lippenslaan 135 van 27 maart tot 29 maart

Website: www.f-egidio.com

(Stagiaire Kiënta Martens)