Een indrukwekkende multi-inzetbare machine, een werkplunje die indruist tegen alle esthetische regels en een eenhoorn met een stervormige tatoeage op de bil. In het hoofdkwartier van het Belgische JYB Cosmetics valt overal wat te ontdekken.
Een doodgewone gevel in het centrum van Brussel. Wie langs het hoofdkwartier van JYB Cosmetics passeert, zou nooit kunnen raden wat zich binnenin afspeelt. Een compact laboratorium waar Walter White alleen maar van kan dromen? Check! Een luchtig kantoor waarin een prestigieuze ELLE Beauty Award staat te blinken? Check! Een enthousiaste oprichter die ons met plezier onderdompelt in de wereld van JYB Cosmetics? Check!
Die wereld is bio, Belgisch en in handen van Charles-Antoine Huybrechts, een voormalig corporate banker en zijn vennoot Jean-Yves Berlemont. De twee besloten in 2007 om samen een 100% biologisch cosmeticalabel op de markt te brengen. ‘Na zes maanden onderzoek werd duidelijk dat het een onmogelijke opdracht was, sindsdien gaan we voor producten met een zo hoog mogelijk percentage biogrondstoffen. Wij omschrijven onze cosmetica als ‘cosmeseutica’.
Naast werken met dieren en kinderen blijkt ook werken met biologische ingrediënten niet eenvoudig. Voor de officiële lancering in 2013 had het JYB-team er meerdere jaren research opzitten. ‘Het heeft vijf jaar geduurd voor we onze eerste producten op de markt brachten. Bioproducten zijn door hun geur en kleur niet makkelijk te verwerken in cosmetica. Denk maar aan Tamanu-olie die uit een Polynesische noot ontgonnen wordt. Die hydrateert, herstelt, geneest eczeem en psoriasis maar heeft een groene kleur en stinkt verschrikkelijk. Het is dus meer dan logisch dat het een paar jaar duurde voor we helemaal wisten hoe we met de materie aan de slag moesten gaan. Ook om onze dagcrème te ontwikkelen hadden we 132 versies nodig om tot het uiteindelijke product te komen.’