In bed, bij de bakker én op restaurant: Maison Marcy bevrijdt de pyjama uit je slaapkamer en katapulteert hem het straatbeeld in. PJ party!
Meer dan een keurig slaapkostuum had Audrey Hepburn in volle sixties niet nodig om mannenharten sneller te doen slaan, Hugh Heffner zweert al jaren bij zijn sloefkes en peignoir en nu kent ook België haar eigen pantoffelheld: maak kennis met Marcy Szwarcburt, de man die de pyjama van onder het stof haalde en terloops het recept voor eeuwige jeugd uitvond.
“Ik ben een jongeman, net als mijn label!” Maison Marcy zag amper drie jaar geleden het levenslicht, compleet tegen de verwachtingen van Marcy zelf in. Velen kennen hem als het brein achter het voormalige Donaldson –het label dat ondergetekende een jeugd lang in sweaters met Mickey Mouse motief stak. Een succesverhaal dat na twintig jaar bleek uitverteld, het einde van zijn modecarrière –zo dacht de ontwerper er toch zelf over. Vandaag prijkt er echter een nieuwe Disney figuur in zijn bureau en siert zijn naam een kersvers visitekaartje: onder de waakzame blik van Donald Duck schudt hij tegenwoordig tientallen slaapkostuums uit zijn perfect gesneden hemdsmouw. “Het is begonnen met enkele stukken die ik speciaal voor de boetiek van mijn vrouw, Moss & Bros in de Brusselse Kastelein wijk, ontwierp. De reacties daarop waren vanaf het begin zo goed dat ik in 2014 maar besloot het idee verder uit te werken. Ondertussen heb ik twee volwaardige collecties uitgebracht, waarvan de tweede hier in de showroom staat.”
Het geheim van zijn succes? “Dat is doodleuk de pyjama zelf, die brengt me op één of andere manier geluk. Toen ik dertig jaar geleden met Donaldson begon, was mijn eerste ontwerp ook een slaapkostuum. Een succesverhaal begint voor mij bij nachtkledij, ik weet niet welk Freudiaans principe hierachter schuilt, maar ik moet het klaarblijkelijk van een goed dutje hebben.”